به گزارش CNN فارسی، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در گزارشی نوشت که پیش از اجرای توافق هسته‌ای احتمالی در مذاکرات وین، ۴ مرحله اعتمادسازی بین واشینگتن و تهران وجود دارد.

این گزارش که دوشنبه ۲۹ اوت منتشر شد، تاکید می‌کند که بر اساس متن پیش‌نویس توافق هسته‌ای، ۱۶۵ روز به عنوان چارچوب زمانی این مراحل چهارگانه تعیین شده است.

مرحله اول

بر اساس این گزارش، «مرحله اول که به آن «روز صفر» نیز گفته می‌شود، روزی است که در آن توافق به امضا می‌رسد.»

این گزارش در این زمینه افزود: «قبل از فرا رسیدن روز امضای توافق، قرار است موضوع آزادی زندانیان آمریکایی در ایران در مقابل کاهش اولیه تحریم‌ها به مرحله نهایی برسد.»

در این مرحله «از ایران خواسته می‌شود تا تمام موارد نقض توافق هسته‌ای را متوقف کند، اما می‌تواند ذخایر اورانیومی خود که تاکنون آن را انباشته است را نگه‌دارد.»

مرحله دوم

روزنامه هاآرتص در توضیح مرحله دوم نوشت: «توافق هسته‌ای تا حداکثر ۱۵ روز پس از امضا بر روی میز کنگره آمریکا گذاشته خواهد شد. از آن روز اعضای کنگره ۳۰ روز امکان این را دارند که این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهند. در طول این مدت، امکان کاهش تحریم‌هایی که ذیل قوانین است وجود ندارد.»

بر اساس این گزارش، «هر دو مجلس کنگره می‌باید این توافق را با اکثریت ساده تایید کنند. اگر این توافق در طول رای‌گیری امضا شد، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند با حمایت دو سوم اعضای کنگره، از حق وتو استفاده کرده و علی‌رغم مخالفت‌ها، این توافقنامه را تصویب کند.»

مرحله سوم

سومین مرحله از این روند، ۶۰ روز پس از تایید این توافق توسط کنگره آغاز می‌شود.

هاآرتص در این زمینه نوشت: «در مرحله سوم و پس از ۶۰ روز از تایید این توافق در کنگره، نماینده وزارت خارجه آمریکا تصمیم بازگشت به این توافق را به شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابلاغ خواهد کرد.»

مرحله چهارم

این روزنامه اسرائیلی در ادامه افزود، «پس از گذشت ۶۰ روز دیگر و آغاز مرحله چهارم، روند اجرای کامل توافق‌نامه فرا خواهد رسید. مقامات آمریکایی و ایرانی بیانیه مشترکی درباره التزامشان به این روند را صادر خواهند کرد و آمریکا تحریم‌های ثانویه بر شرکت‌های دیگر را لغو خواهد کرد.»

بر اساس این گزارش، «۱۶۵ روز پس از امضای توافق، مرحله پایانی نیز وارد مرحله اجرایی می‌شود: ایالات متحده رسماً به توافق بازگشته، تحریم‌های سخت باقی‌مانده را لغو کرده و اجازه ایجاد روابط تجاری با ایران را صادر خواهد کرد. در همین زمان، ایران نیز زیرساخت‌های مازاد برای غنی‌سازی را جمع‌آوری خواهد کرد.»

موضوعات حساس

با ادامه مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشینگتن، پایگاه «نور نیوز»، رسانه نزدیک به «شورای عالی امنیت ایران» خبر داد که تهران تا روز جمعه پاسخ آمریکا به خواسته‌های اخیر ایران را بررسی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا با هدف پایان دادن به بن‌بست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در اوایل مرداد ماه پیش‌نویسی را تحت عنوان «متن نهایی» برای ایران، آمریکا و کشورهای ۱+۴ ارسال کرد.

با وجود اظهارنظرهای مثبت برخی مقامات در این مذاکرات، یک مقام ارشد آمریکایی هفته گذشته گفت، دستیابی به این توافق هنوز قطعی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید