به گزارش CNN فارسی نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد اقداماتی برای ممنوعیت ورود اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به این کشور در حال انجام است.

جاستین ترودو روز جمعه ۱۵ مهرماه در ادامه گفت این تصمیم بر نیمی از اعضای ارشد سپاه که حدود ۱۰ هزار نفر هستند تاثیر خواهد داشت و برای همیشه ورودشان به خاک کانادا ممنوع خواهد شد.

تصمیم دولت کانادا درباره تحریم اعضای ارشد سپاه در حالی گرفته شده که شهرهای مختلف ایران طی روزهای اخیر صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده، اما نیروهای حکومتی این اعتراضات را به شدت سرکوب کرده‌اند.

اخیرا برخی نمایندگان پارلمان در نشستی با حضور آقای ترودو با اشاره به سرنگونی هواپیمای مسافربری ۷۵۲ اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران در دی‌ ماه ۹۸ و کشته شدن ده‌ها شهروند کانادایی، و همچنین سرکوب گسترده اعتراضات مردمی ایران به دست نیروهای امنیتی، خواستار قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی کانادا شدند.

نمایندگان پارلمان کانادا سال ۲۰۱۸ نیز با تصویب طرحی از دولت این کشور خواسته بودند که سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

کانادا قبلا نیروی قدس سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده، اما درباره کل مجموعه سپاه چنین تصمیمی نگرفته است.

هم‌زمان کریستینا فریلد، معاون آقای ترودو در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با نخست وزیر کشور گفت عملا دولت کانادا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

به گفته او، «تطبیق قوانین منع ورود و مهاجرت اعضای سپاه و در سطح گسترده‌تری مقامات ارشد ایران به کانادا، به معنای شناختن سپاه به عنوان یک گروه تروریستی است».

با این حال، آقای ترودو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت کانادا قصد دارد به صورت رسمی سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، گفت که چنین احتمالی را در آینده رد نمی‌کند، اما این کار علیه رژیم‌هایی مانند رواندا و بوسنی در دهه ۱۹۹۰ که مرتکب جنایات جنگی و نسل‌کشی شده‌اند، انجام می‌شود.

آقای ترودو همچنین گفت: «ما از قدرتمندترین ابزاری که در اختیار داریم برای فشار بر «رژیم بی‌رحم جمهوری اسلامی استفاده می‌کنیم. ما بر توسعه دامنه تحریم‌ها علیه ایران ادامه داده و ۷۶ میلیون دلار منابع مالی برای اجرای تحریم‌ها و توقیف دارایی‌های افراد تحریم شده اختصاص می‌دهیم.»

دولت کانادا روز دوشنبه ۱۱ مهر نیز در واکنش به قتل مهسا امینی و سرکوب خونین اعتراضات ایران، ۹ نهاد و ۲۵ شخصیت از جمله مقامات ارشد سیاسی و فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران را تحریم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید