به گزارش CNN فازسی، دولت چین با کاوش گسترده در رسانه‌های اجتماعی در غرب از جمله فیس‌بوک و توییتر، می‌کوشد اطلاعاتی گسترده درباره کاربران غربی در اختیار پلیس، ارتش، و سایر نهادهای حکومتی خود قرار دهد.

دولت چین در طول ده سال گذشته شبکه‌ای سراسری از مراکز بررسی داده‌ها در کشور برپا کرده است که از طریق آن‌ها با استفاده از اطلاعاتی که در اینترنت منتشر می‌شود، به مقامات هشدار می‌دهد. حالا به نظر می‌رسد پکن قصد دارد همین روند را بیرون مرزهای چین نیز تکرار کند.

قراردادهایی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت چین در دو سال گذشته بیش از ۳۰۰ پروژه در چنین زمینه‌هایی به راه انداخته است؛ از جمله سفارش نرم‌افزارهایی که هدف‌شان جمع‌آوری داده‌ای کاربران خارجی از منابعی همچون تویيتر، فیس‌بوک، و سایر رسانه‌های اجتماعی غربی است.

این اسناد، که علنی و غیرمحرمانه هستند، همچنین نشان می‌دهند که رسانه‌های دولتی، اداره‌های تبلیغاتی، پلیس، ارتش، و نهادهای سایبری چین مشغول خرید سامانه‌های جدیدتر یا پیشرفته‌تر جمع‌آوری داده هستند: مثلا یک نرم‌افزار ۳۲۰ هزار دلاری چینی که با گردش در توییتر و فیس‌بوک، مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات درباره روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان خارجی فراهم می‌کند. مورد دیگر برنامه‌ای ۲۱۶ هزار دلاری برای پلیس پکن است که به بررسی گفته‌های غربی‌ها راجع به هنگ‌کنگ و تایوان می‌پردازد. برنامه‌ای دیگر، مخصوص مرکزی سایبری در منطقه خودمختار سین‌کیانگ در غرب کشور است که محتواهای منتشر شده به زبان اویغور در خارج مرزهای چین را بررسی می‌کند.

یکی از ماموران واحدی در پکن که به اداره مرکزی تبلیغات چین گزارش می‌دهد، بدون افشای نامش گفت: «ما اکنون می‌توانیم درک بهتری از شبکه زیرزمینی ضدچینی‌ها داشته باشیم.»

طی صحبت با ۴ نفر دیگر در پکن مشخص شده که آنها نقشی مستقیم در جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها دارند. این در حالی است که فیس‌بوک و توییتر، جمع‌آوری اتوماتیک داده بدون اجازه قبلی را ممنوع کرده‌اند. سیاست‌های توییتر در ضمن مشخصا جمع‌آوری داده در زمینه تعلقات سیاسی یا پیشینه قومی و نژادی افراد را ممنوع کرده است. یکی از سخنگویان توییتر سیاست‌های این شرکت را یادآوری کرد. فیس‌بوک به این سوالات پاسخ نداد. وزارت خارجه چین نیز هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید