به گزارش CNN فارسی ، کافی است از برنامه ریزان فرودگاه جدید براندنبورگ برلین بپرسید، فرودگاهی که به تازگی پس از یک فرآیند ساخت و ساز طولانی که با مشکلات مهندسی مواجه شده است، به تازگی وارد خدمت شده است.
حتی زمانی که همه چیز به آرامی پیش می رود، تأسیسات نسبتاً ساده، مانند آشیانه ها، می تواند سال ها طول بکشد تا ساخته شود و برای عملیات آماده شود.
خوشبختانه برای آن فرودگاه هایی که خود را با نیاز به افزایش ظرفیت در کوتاه مدت مواجه می کنند، راه حل های سازنده دیگر تنها به آجر و ملات سنتی محدود نمی شود.
سبکی هوا را می توان نه تنها برای فعال کردن پرواز با قدرت، بلکه برای شکل دادن به انواع سازه ها رام کرد. انعطاف پذیری و چکش خواری که توسط اجسام بادی به دست می آید مدت هاست که توسط مهندسان مورد استقبال قرار گرفته است، آنها کاربردهای هوافضایی مختلفی برای آنها پیدا کرده اند، از کشتی های هوایی گرفته تا طعمه های مورد استفاده برای شبیه سازی پایگاه های هوایی در اوج جنگ جهانی دوم.
آیا سازه های پر از هوا نیز می توانند جایگزینی سریع و کارآمد برای ساخت تاسیسات فرودگاهی ارائه دهند؟

بزرگترین آشیانه بادی جهان
برای پاسخ به این سوال کافیست به شبه جزیره عربستان سفر کنیم.
اینجا در عربستان سعودی، روبروی ترمینال اصلی فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز جده است که یک سازه بزرگ سفید و آجدار از زمین تا ارتفاعی بالا می‌رود که حتی جت‌های جامبو که در نزدیکی پارک شده‌اند، کوچک به نظر می‌رسند.
این بزرگترین آشیانه بادی در جهان است که در سال ۲۰۱۹ توسط بیلدایر، یک شرکت مستقر در بارسلون ساخته شده است که تأسیسات مشابهی با اندازه های مختلف در چندین فرودگاه دیگر در اروپا، آسیا و خاورمیانه ساخته است.

Buildair یکی از گروه کوچکی از شرکت‌ها، از جمله J.B. Roche ایرلند، Aviatech امارات و Aviastroy روسیه است که قادر به استقرار سازه‌های بادی در صورت تقاضا هستند. از این میان، بیلدایر جایگاه ویژه ای در بازار برای سازه های بادی بسیار بزرگ پیدا کرده است.
نمونه‌ای از آن آشیانه‌ای در جده است که توسط یک شرکت خدمات هوافضای سعودی برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای تجاری استفاده می‌شود.
ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید