به گزارش CNN فارسی ، فدراسیون فوتبال ایران هنور موفق به راه‌اندازی سیستم کمک‌داور ویدیویی (VAR) در عرصه فوتبال ملی و باشگاهی این کشور نشده است.

این در حالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال، استفاده از VAR در بازی‌های ملی را جزو شرایط الزامی برای برگزاری دیدارهای خانگی اعلام کرده‌اند.

اما چه عللی مانع به کارگیری VAR در ایران شده‌اند؟ بررسی این موضوع، جوانب متفاوت این معضل را آشکار می‌کند.

محمد فنایی، کمک داور ایرانی در فینال جام جهانی فوتبال ۱۹۹۴ در این زمینه می‌گوید: «پیش از آنکه بتوانیم از تکنولوژی VAR استفاده کنیم باید نگاهی به وضعیت تمامی ورزشگاه‌هایی که بازیهای لیگ برتر در آن برگزار می‌شود، بیندازیم. ساختار استفاده از VAR  در فوتبال ایران وجود ندارد. ما ورزشگاه‌هایی داریم که فاقد استانداردهای لازم هستند. نباید توقع ورود سیستم کمک داور ویدیویی را بی‌دلیل ایجاد کنیم، وقتی شرایط مهیا نیست.»

در کنار وضعیت نابسمان اکثر ورزشگاه‌ها در ایران برای فراهم ساختن شرایط استفاده از سیستم کمک‌داور ویدیویی، مسئله کمبود آموزش داوران در ایران نیز برای فعالیت در این عرصه مطرح است.

محمد فنایی در این‌باره اشاره می‌کند: «تنها داور ایرانی که مدرک داوری VAR  را دارد، علیرضا فغانی است. تمامی داوران ما نیاز به دیدن دوره‌های لازم برای قضاوت با سیستم کمک داور ویدیویی دارند.»

این کارشناس تصریح می‌کند: «داوران ما در حال حاضر برای قضاوت بازی‌ها حتی از لحاظ ارتباط صوتی هم دچار مشکل هستند. وقتی که مدیریت داوری فوتبال ایران منسجم نیست، نمی‌توان برای ورود سیستم کمک داور ویدیویی کار خاصی انجام داد.»

با توجه این شرایط در عرصه فوتبال ایران، فعلا چشم‌انداز مناسبی برای راه‌انداری VAR در فوتبال ایران دیده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید