به گزارش CNN فارسی، کریلو بودانوف، رییس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین، گفت ممکن است ولادیمیر پوتین در سفر اخیرش به تهران از بدل استفاده کرده باشد.

بودانوف در گفت‌وگو با شبکه ۱+۱ اوکراین گفت علاوه بر اینکه چهره رییس‌جمهوری روسیه هنگام خارج شدن از هواپیما در تهران عجیب به نظر می‌رسید، در طول سفرش در ایران نیز با سرعتی بیش از حد معمول راه می‌رفت و نسبت به سفرهای قبلی بیشتر نسبت به فضای اطرافش هوشیار به نظر می‌رسید.

رییس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین همچنین خاطرنشان کرد پوتین در سفر به تهران در برخورد با مقام‌هایی که برای خوشامدگویی آمده بودند واکنشی خوشحال داشت و این در حالی است او در چنین موقعیت‌هایی عمدتا چهره‌ای بی تفاوت از خود نشان می‌دهد.

 

به گزارش روزنامه بریتانیایی مترو، پوتین در زمان دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، در تهران نیز معذب به نظر می‌رسید و حرکات صورت او غیرمعمول بود.

رییس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه ۲۸ تیر برای شرکت در نشست سه‌جانبه با ایران و ترکیه به عنوان کشورهای تضمین‌کننده طرح موسوم به «روند آستانه» به تهران سفر کرد.

پوتین از پنج ماه پیش که روسیه به اوکراین حمله کرد، تنها به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده و حضورش در تهران، نخستین سفر او به بیرون از جمهوری‌های شوروی سابق طی این پنج ماه است.

سفر پوتین همچنین چند روز پس از سفر جو بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی انجام شد.

پوتین دوسال پیش تایید کرده بود وقتی که روسیه در اوایل دهه ۲۰۰۰ هدف حمله‌های تروریستی قرارگرفته بود، مقام‌های روسیه به او توصیه کردند از بدل استفاده کند.

به گفته پوتین، مقام‌های روسیه در آن زمان خاطرنشان کرده بودند در رویدادهایی که ممکن است در آن رییس‌جمهوری هدف حمله قرار گیرد، باید بدل او حضور پیدا کند.

در گذشته نیز درباره استفاده رهبران کرملین از بدل گزارش‌هایی منتشر شده و بر اساس گزارش‌ها، استالین، رهبر پیشین شوروی، و برژنف، دبیرکل پیشین حزب کمونیست شوروی، نیز از بدل استفاده می‌کردند.

از سوی دیگر، از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت جسمی و حتی روانی پوتین مطرح شده است.

از آنجا که در روسیه تنها پوتین اختیار استفاده از زرادخانه عظیم هسته‌ای این کشور را دارد، سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی غربی در تلاشند وضعیت سلامت جسمی و روانی پوتین را دنبال کنند.

در حالی که طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای پوتیین به سرطان و حتی عمل جراحی او منتشر شده، یک منبع سرویس امنیت فدرال روسیه در اوایل خرداد ماه تایید کرد که وضعیت سرطان رئیس‌جمهوری روسیه پیشرفته است.

با این حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ماه گذشته گمانه‌زنی‌ها را درباره بیماری احتمالی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور این کشور رد کرد و اطمینان داد که پوتین هیچ نشانه‌ای از بیماری را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید