به گزارش CNN فارسی، رضا نجفی معاون امور حقوقی وزارت خارجه و همچنین اسماعیل بقایی هامانه سفیر ایران نزد سازمان ملل در ژنو دو تن از کسانی‌اند که تاکنون وین را ترک کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران نیز به زودی وین را ترک کنند و به تهران بازگردند.

علی باقری کنی روز دوشنبه به طور غیرمنتظره‌ای وین را ترک کرد و به تهران رفت. رسانه‌های جمهوری اسلامی گفتند که او برای مشورت به تهران بازگشته و به زودی به وین بازخواهد گشت.

با این حال دو دیپلمات غربی به وال‌استریت ژورنال گفتند مشخص نیست باقری کنی چرا و برای چه مدت به تهران رفته و «اگر اکنون تصمیمات نهایی در واشینگتن و تهران گرفته نشود توافق در خطر جدی قرار خواهد گرفت».

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، نیز روز دوشنبه در توییتی نوشت: «دیگر نه “گفت‌وگوهای در سطح کارشناسی” در کار است و نه “جلسات رسمی” برگزار خواهد شد. زمان آن است که ظرف چند روز آینده تصمیم‌های سیاسی گرفته شود و گفت‌وگوهای وین پایان یابد.»

بازگشت باقری کنی به تهران پس از آن صورت گرفت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، درباره شرط جدید مسکو برای احیای برجام گفت‌وگو کرد.

روسیه هفته گذشته در اقدامی که گروکشی آشکار تعبیر شد، مذاکرات احیای برجام را به تحریم‌های جدید غرب علیه مسکو به دلیل حمله‌اش به اوکراین گره زد و از آمریکا خواست که تضمین کتبی بدهد در صورت احیای برجام، تحریم‌های اخیر تاثیری روی تجارت مسکو با تهران نداشته باشد.

از سوی دیگر نور نیوز، وبسایت وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران، روز سه‌شنبه دلیل کُندی مذاکرات وین را «تعلل آمریکا» و «موضوع جدید درخواست» ذکر کرد و در توییتی نوشت: طی روزهای آینده مشخص خواهد شد که آیا مذاکرات «به مرحله بررسی درخواست روسیه خواهد رسید یا خیر».

دیدگاهتان را بنویسید