سیف الاسلام قذافی زمانی وارث بلافصل پدرش محسوب می‌شد، اما حمایت او از سرکوب بیرحمانه معترضان در ۱۰ سال پیش چهره او را خدشه‌دار کرد.

از زمان قیام سال ۲۰۱۱، لیبی شاهد درگیر جنگ داخلی بوده است. گروههای حقوق‌ بشر نگران هستند که انتخاباتی که برای ۲۴ دسامبر برنامه‌ریزی شده است، آزاد و عادلانه نباشد.

قدرت‌های جهانی و دبیرکل سازمان ملل هشدار داده‌اند که هر کسی بخواهد مانع از انجام این انتخابات شود یا در نتیجه انتخابات تقلب کند، با تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

عکس‌ها و فیلم‌هایی که در فضای مجازی پخش می‌شوند، سیف‌ الاسلام قذافی را نشان می‌دهند که در مقابل پوستر انتخابات آینده نشسته و برگه‌های انتخاباتی را امضا می‌کند.

او با صورتی ریش‌دار و در حالی که لباس‌ سنتی لیبیایی بر تن دارد مقابل دوربین قرار گرفت و آیه‌ای از قرآن را نقل کرد که ترجمه آن “… پروردگارا، تو بین ما و امت، به حق داوری کن که تو بهترین داورانی.” است.

فعالیت‌های جدید سیف‌الاسلام تصویری بسیار متفاوت از آنچه که او قبل از قیامی که پدرش را در سال ۲۰۱۱ سرنگون کرد، ارائه کرده است.

در پی پایان حکومت معمر قذافی، سیف‌الاسلام قذافی خود توسط یک شبه نظامی دستگیر شد. او به مدت شش سال در بازداشت بود و حکم اعدام دریافت کرد که بعداً لغو شد.

آقای قذافی هنوز به اتهام جنایات جنگی توسط دادگاه کیفری بین‌المللی تحت تعقیب است، اما بتدریج دوباره در صحنه عمومی ظاهر شد، از جمله از طریق مصاحبه با نیویورک تایمز از ویلای خود در زینتان در اوایل سال جاری.

امیره فتحلا، خبرنگار مانیتورینگ بی‌بی‌سی می‌گوید بازگشت سیف‌الاسلام قذافی به شدت باعث دو دستگی در لیبی شده است. با این حال، شگفتی کمی در قصد او برای رهبری وجود دارد، زیرا او چندین سال است که به عنوان یک مدعی رهبری لیبی مطرح شده است.

سباستین آشر، سردبیر امور خاورمیانه بی‌بی‌سی، می‌گوید که نامزدی سیف‌الاسلام قذافی روند انتخاباتی شکننده‌ لیبی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

پس از سال‌ها جنگ داخلی و قدرت‌های رقیب فعال در شرق و غرب لیبی، این کشور در حال حاضر توسط یک دولت موقت رهبری می‌شود، اما از نظر سیاسی بی‌ثبات است.

اختلاف نظر بین نهادهای سیاسی لیبی و جناحهای مخالف در مورد قوانین و زمان‌بندی انتخابات، تهدیدی است که می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری را از مسیر خود خارج کند.

نامزدهای دیگری انتخابات ریاست جمهوری لیبی، خلیفه حفتر، جنگ سالاری است که قبلاً شورش را از پایگاه شرقی خود علیه دولت مورد حمایت سازمان ملل در طرابلس رهبری می‌کرد، به علاوه عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر و عقیله صالح، رئیس پارلمان این کشور که آنها هم از نامزدهای انتخاباتی برای ریاست جمهوری لیبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید