به گزارش CNN فارسی نتایج این انتخابات مشخص خواهد کرد چه کسی جانشین آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان خواهد شد که در ۱۶ سال گذشته قدرت را در اختیار داشته است.

به نظر می‌رسد میزان مشارکت در روز رای‌گیری پایین بوده اما بنابر گزارش‌ها مشارکت از طریق آرای پستی آمار بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است. این موضوع پیش‌بینی نتیجه را دشوارتر می‌کند.

انتظار می‌رود نتایج اولیه رسمی انتخابات به زودی اعلام شود.

بر اساس نظرسنجی گسترده که تلویزیون ZDF پخش کرده است، حزب محافظه‌کار “سی دی یو” (اتحاد دمکرات مسیحی) و حزب همزاد آن در باواریا با اندکی اختلاف پیش هستند و توانسته‌اند ۲۶ درصد آرا را در اختیار داشته باشند.

حزب سوسیال دموکرات نیز بنا بر نظرسنجی‌های بعد از رای‌گییر ۲۵ درصد آرا را در اختیار دارد. این رای‌گیری یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین دوره‌های انتخابات سال‌های اخیر در آلمان است.

اگر پیش‌بینی کسب ۲۵ یا ۲۶ درصد آرا برای اتحادیه محافظه کار و حزب خواهر آن در باواریا محقق شود، در سطح فدرال این بدترین نتیجه برای حزب مرکل در تمامی ادوار انتخابات است.

با این حال، اولاف شولتز نامزد سوسیال دموکرات‌ها شانس خوبی برای رهبری دولت بعدی دارد. او برای کسب قدرت به احتمال زیاد نیازمند حمایت دو حزب دیگر برای تشکیل ائتلاف خواهد بود.

نزدیکی احتمالی آرای دو حزب اصلی سوسیال دموکرات و حزب محافظه‌کار دمکرات مسیحی، به این معنی است که هر دو نامزد برای تصدی صدراعظمی رقابت را ادامه خواهند داد.

همه احزاب رسمی آلمان اعلام کرده‌اند که با حزب راستگرای افراطی (آ اف د) همکاری نخواهند کرد.

به محض روشن شدن نتیجه رسمی، احزاب سیاسی در مورد تشکیل دولت ائتلافی بعدی و جایگزین آنگلا مرکل وارد مذاکره خواهند شد.

بیش از ۶۰ میلیون آلمانی برای رای دادن واجد شرایط هستند و برنده این انتخابات رهبری قوی‌ترین اقتصاد اروپا را به دست خواهد گرفت.

رای گیری در ساعت ۱۸ یکشنبه به وقت محلی به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید