به گزارش CNN فارسی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده پنج‌شنبه شب (هفتم اکتبر/ ۱۵ مهر) در جمع خبرنگاران به تلاش حزب‌الله برای واردات سوخت از جمهوری اسلامی از طریق سوریه واکنش نشان داد.

ند پرایس تاکید کرد وارد سوخت از کشوری که تحت تحریم‌های گسترده قرار دارد راه حل پایداری برای رفع بحران انرژی و کمبود سوخت در لبنان نیست.

او در عین حال افزود ایالات متحده از کوشش برای یافتن راه‌حل “شفاف و پایدار” برای معضل کمبود سوخت و حل بحران انرژی در لبنان حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلاش حزب‌الله لبنان برای واردات سوخت از ایران را غیرسازنده و “بازی برای روابط عمومی” توصیف کرد.

اقدام حزب‌الله لبنان که در فهرست سازمان‌های تروریستی  آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد برای دریافت سوخت از جمهوری اسلامی در خورد لبنان نیز با انتقادهای زیادی روبرو است.

حزب‌الله متهم به نقض حاکمیت لبنان

نجیب میقاتی، نخست وزیر جدید لبنان هفته گذشته واردات سوخت از ایران به وسیله نیروهای حزب‌الله را  اقدامی در جهت نقض حاکمیت ملی این کشور خواند و از آن انتقاد کرد.

برخی منتقدان نیز ابراز نگرانی می‌کنند که این اقدام حزب‌الله می‌تواند لبنان بحران‌زده را با معضلات دیگری روبرو کند و در معرض اعمال تحریم‌های شدید قرار دهد.

شماری از کارشناسان معتقدند واردات سوخت از ایران جنبه نمادین دارد و سه محموله‌ای که تاکنون از این کشور وارد شده تنها نیاز چند روز لبنان را تامین می‌کند و به حل اساسی بحرانی که تمام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی این کشور را فلج کرده منجر نخواهد شد.

ظاهرا این جنبه نمادین برای جمهوری اسلامی نیز که آن را نشانه ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا جلوه می‌دهد اهمیت زیادی دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی که به لبنان سفر کرده روز گذشته هنگام ورود به بیروت ادعا کرد که جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی از کمک به لبنان دریغ نمی‌کند.

دیدار امیرعبداللهیان با حسن نصرالله

این در حالی است که دولت قانونی لبنان تا کنون برای دریافت سوخت به طور رسمی از جمهوری اسلامی تقاضایی نکرده است. امیرعبداللهیان شامگاه پنج‌شنبه در ادامه ملاقات‌های خود در لبنان با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید