بیت کوین اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده که بازار آن به سرمایه‌ای فراتر از ۱ تریلیون دلار دست پیدا کرده است و رقیبی خطرناک برای طلا به عنوان بهترین ذخیره ارزش و پوشش تورم محسوب می‌شود، منشا نامشخصی دارد؛ هویت واقعی خالق بیت کوین مشخص نیست و فقط یک اسم مستعار «ساتوشی ناکاموتو» وجود دارد. ساتوشی ناکاموتو حتی ممکن است یک گروه از افراد باشد. هیچ اطلاعاتی درباره سازنده اولین رمز ارز وجود ندارد. البته، یک پرونده شکایت ۷۰ میلیارد دلاری ممکن است هویت او را مشخص کند.

هفتم مارس ۲۰۱۴ (۱۶ اسفند ۱۳۹۲) یعنی پنج سال بعد از راه‌اندازی شبکه بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو آخرین پیغام خود را در اینترنت منتشر کرد. جالب است بدانید قبل از آن، آخرین پیام وی در اینترنت ۲۲ نوامبر ۲۰۰۹ (۱ آذر ۱۳۸۸) منتشر شده بود. به نظر می‌رسد او بعد از این تاریخ دیگر نمی‌خواست فعالیت بیشتری داشته باشد تا بلکه به ناشناس نگه داشتن هویتش کمک کند، اما یک اتفاق این فرد (یا گروه) را مجبور به منتشر کردن یک پیام جدید بعد از ۴ سال عدم فعالیت کرد:

من دورین ناکاموتو (Dorian Nakamoto) نیستم.

دلیل انتشار این پیام رد شایعات رسانه‌های Newsweek و Gizmodo بود. آن‌ها در مارس ۲۰۱۴ (اسفند ۱۳۹۲) در تلاش برای افشای هویت ساتوشی ناکاموتوبودند مدعی شدند فردی به نام «دورین پرنتیس ساتوشی ناکاموتو» (Dorian Prentice Satoshi Nakamoto) ممکن است خالق واقعی بیت کوین باشد. بعد از انتشار پیام بالا سازنده اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده برای همیشه محو شد. بودن یا نبودن وی (اگر به جای یک تیم یک شخص بوده باشد) در قید حیات مشخص نیست.

وب سایت Whale Alert چندی پیش با در نظر گرفتن بیت کوین‌های استخراج شده توسط سازنده این شبکه پولی، که همه با استفاده از یک الگوی خاص به نام پاتوشی انجام شده‌اند، میزان دقیق دارایی او را مشخص کرد. ساتوشی ناکاموتو در مجموع مقدار ۱,۱۲۵,۱۵۰ بیت کوین دارد! با در نظر گرفتن قیمت ۶۲ هزار دلاری کنونی BTC ارزش دارایی وی چیزی حدود ۷۰ میلیارد دلار می‌شود. پس خالق اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده در صورت زنده بودن، اکنون هفدهمین انسان ثروتمند دنیا است!

شکایتی که ممکن است هویت ساتوشی ناکاموتو را برملا کند

بر اساس گزارشی که روز دوشنبه ۲۴ آبان منتشر شد، هویت واقعی مخترع بیت کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، ممکن است در یک دعوی قضایی در ایالت فلوریدا آمریکا فاش شود.

خانواده دیوید کلیمن (David Kleiman) مدعی است او و شریک تجاری سابقش کریگ رایت (Craig Wright) در سال ۲۰۰۸ بیت کوین را با استفاده از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد کردند. اگر ادعای آ‌ن‌ها صحت داشته باشد، فرضیه فرد نبودن ساتوشی ناکاموتو و اشاره این نام مستعار به یک گروه از افراد، درست بوده است. گفتنی است دیوید کلیمن یک متخصص کشف جرائم با استفاده از ابزارهای کامپیوتری، نویسنده چندین کتاب و سخنرانی شناخته شده در رویدادهای مربوط به حوزه امنیت سایبری بوده است. او در سال ۲۰۱۳ درگذشت.

اما حالا خانواده دیوید کلیمن از همکار برنامه‌نویس سابقش کریگ رایت به خاطر سهم او از دارایی‌های ناکاموتو که حدود ۱.۱ میلیون واحد بیت کوین به ارزش تقریبی ۷۰ میلیارد دلار است، شکایت کرد‌ه‌اند.

از طرفی وکیل متهم در این دعوی قضایی ادعا می‌کند آقای کریگ رایت به تنهایی اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال رمزنگاری شده دنیا را ایجاد کرده است. به عبارتی او مدعی است در این پروژه دیوید کلیمن هیچ همکاری خاصی نداشته است.

اگر هیئت منصفه به نفع خانواده کلیمن رای دهد، کریگ رایت مجبور خواهد شد کیف پول حاوی ۱,۱۲۵,۱۵۰ بیت کوین را ارائه کند. اگر او از چنین کاری خودداری کند یا قادر به انجامش نباشد (مثلا به خاطر گم کردن کلید خصوصی یا همان رمز کیف پول)، هویت ساتوشی ناکاموتو همچنان یک راز بزرگ باقی خواهد ماند.

اما اگر هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو فاش شود، زلزله‌ای در دنیای رمز ارزها به وجود خواهد آمد. اگرچه تا امروز بالای صد هزار ارز دیجیتال شامل انواع کوین (دارای بلاک چین اختصاصی) و توکن (فاقد بلاک چین اختصاصی) ایجاد شده است، اما بالای ۴۰ درصد سهم کل این بازار در اختیار بیت کوین است. به همین دلیل با بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت آن، سایر کریپتوکارنسی‌ها نیز رفتار مشابهی را دنبال می‌کنند. مشخص نیست در صورت افشای هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو بازار چه واکنشی به این خبر نشان بدهد.

هویت واقعی ناکاموتو از زمان انتشار وایت پیپر (مقاله سفید، مقاله‌ای که اهداف و کاربردهای یک پروژه را توضیح می‌دهد) این پروژه با نام «بیت کوین، یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا» (Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System) تا امروز مرموز و ناشناخته باقی مانده است. ۳۱ اکتبر ۲۰۸۸ (۱۰ آبان ۱۳۸۷) ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار از طریق یک سرویس ایمیل رمزنگاری شده‌ با نام Metzdown.com در مورد انتشار وایت پیپر بیت کوین صحبت کرد. ۹ ژانویه ۲۰۰۹ (۲۰ دی ۱۳۸۷) اولین نسخه سیستم پولی نام برده یعنی ورژن ۰.۱ آن منتشر شد. سه روز بعد اولین تراکنش بیت کوین ثبت شد که در آن ساتوشی ناکاموتو اقدام به ارسال ۱۰ واحد بیت کوین برای هال فینی (Hal Finney) کرد.

افراد زیادی تا امروز مدعی ساخت بیت کوین شده‌اند. تحلیلگران زیادی نیز تلاش کرده‌اند هویت خالق بیت کوین را فاش کنند، اما تا امروز فقط چند فرضیه زده شده و هیچ نظر قطعی وجود ندارد. گفتنی است با وجود ادعاهای اخیر خانواده دیوید کلیمن، تا امروز از بین افراد مشکوک به ساخت اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده، احتمال هال فینی بسیار بیشتر است. او چند ماه بعد از انتشار آخرین پیغام ساتوشی ناکاموتو در اینترنت (سال ۲۰۱۴) درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید