به گزارش CNN فارسی همزمان با اعلام این خبر که شمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ در هفته گذشته ۱۱ درصد در سطح جهان افزایش یافته است، سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که خطر ناشی از سویه اومیکرون از ویروس کرونا هنوز «بسیار بالا» است.

سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین گزارش خود نوشته است که اومیکرون باعث افزایش سریع شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها، به‌ویژه در اروپا، شده و اکنون در چندین کشور، از جمله بریتانیا و ایالات متحده، از سویه غالب قبلی یعنی سویه دلتا پیشی گرفته است.

بنابر آخرین گزارش‌ها در روز سه‌شنبه هفتم دی، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، یونان و پرتغال همگی رکورد روزانه ابتلا به کرونا را به ثبت رساندند به‌طوری که فرانسه حدود ۱۸۰ هزار مورد را گزارش کرده است.

با انتشار این اخبار، سهام‌های بورس در اروپا روز چهارشنبه برای سومین روز پیاپی افزایش یافت و در نزدیکی بالاترین رکورد ماه گذشته قرار گرفت.

در آمریکا نیز رسانه‌ها از شناسایی ۴۴۰ هزار بیمار جدید مبتلا به کرونا در روز دوشنبه خبر دادند، اما متذکر شدند که بخشی از این رقم مربوط به افرادی است که در روزهای اخیر به خاطر تعطیلات کریسمس زودتر به آزمایشگاه مراجعه نکرده بودند.

در همین حال، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه با اشاره به سویه امیکرون هشدار داد که کشورش در آستانه یک «طوفان بی‌سابقه ابتلا به کرونا قرار دارد.»

روز چهارشنبه اولین مورد از مرگ یکی از شهروندان اسرائیل بر اثر سویه اومیکرون تأیید شد و گزارش شد که اسرائیل شاهد بالاترین میزان ابتلا به ویروس کرونا در سه ماه اخیر است. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند شهروندی که بر اثر امیکرون جان باخته زنی است که هر سه دوز از واکسن کرونا را زده بود.

در ایران نیز به‌گفته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا، «در حال حاضر می‌توان گفت که اُمیکرون در کشور در گردش است.»

بر اساس گزارش‌های رسمی تا پنجم دی‌ماه ابتلای دست‌کم ۲۶ نفر به سویه امیکرون تأیید شد و ۱۲ مورد مشکوک به ابتلا به این ویروس نیز شناسایی شد. این در حالی است که به‌گفته برخی مقام‌های بهداشتی ایران در نتیجه نبود یا کمبود کیت شناسایی سویه جدید نمی‌توان آمار دقیقی از موارد ابتلا به امیکرون ارائه کرد.

در تازه‌ترین گزارش، دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا ضمن بیان این‌که در حال حاضر اُمیکرون در کشور در گردش است، گفت اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و واکسن نزنند، «ممکن است در چند هفته آینده با پیک جدیدی با اُمیکرون مواجه باشیم».

پیش از این آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران، نیز گفته بود که با توجه رشد بسیار بالای امیکرون احتمالاً تا ماه بهمن پیک ششم بیماری در کشور آغاز خواهد شد.

این اظهارات در حالی بیان شده که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۳ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ایران جان باختند و ابتلای حدود دو هزار نفر به این بیماری به صورت رسمی تأیید شده است. بنا بر اظهارات مقامات و ناظران این آمار دقیق نیست و آمار واقعی ابتلا و مرگ در ایران چند برابر این ارقام است.

دیدگاهتان را بنویسید