به گزارش CNN فارسی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توییتی نوشت: رئیس‌‌جمهور فاقد اختیار آمریکا، حاضر به ارائه تضمین نیست، در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.

ایران اعلام کرده است که در هفته جاری تاریخ شروع مذاکرات اتمی را مشخص خواهد کرد اما همزمان مقام‌های این کشور از جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ابراز تردید کرده‌اند.

در مقابل هم دولت بایدن نسبت به وعده‌های مقامات ایران درباره بازگشت قریب‌الوقوع به مذاکرات وین به منظور احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» بدبین است.

بر همین اساس، به گزارش وبگاه «اکسیوس»، چهارشنبه ۳ نوامبر ۲۰۲۱، آمریکا پس از ماه‌ها فکر کردن درباره چگونگی پاسخ به وقت‌کشی‌های ایران، در روزهای اخیر اقداماتی را آغاز کرده که برخی متحدان اروپایی‌ آن، اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج منتظر آن بودند.

روز جمعه، آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه مقامات ایرانی و نهادهای وابسته به یگان پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در حملات علیه نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق و همچنین کشتی‌های متعلق به اسرائیل شرکت داشته‌اند، اعلام کرد.

مقامات اسرائیلی می گویند که این تحریم‌ها از چند هفته پیش آماده شده بود، اما در نهایت پس از حمله اخیر پهپادهای ایرانی به پایگاه آمریکایی در «التنف» سوریه اجرایی شد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با اشاره به احتمال اقدام نظامی علیه ایران، اظهار داشت که «تمام گزینه‌ها روی میز است».

روز شنبه، پرزیدنت بایدن و رهبران ترویکای اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا، در جریان دیدارشان در حاشیه نشست بیست قدرت بزرگ صنعتی در اروپا، بیانیه مشترکی در مورد مسئله اتمی ایران صادر کردند، و به مقامات ایران هشدار دادند که اگر برجام احیا نشود، باید منتظر «تشدید خطرناک تنش» باشند.

در همان روز، دولت بایدن گام دیگری برای نشان دادن بی‌صبری خود نسبت به ایران برداشت، و یک بمب‌افکن استراتژیک B-1 نیروی هوایی آمریکا را تحت عنوان آنچه فرماندهی مرکزی ایالات متحده «گشت‌زنی در محل» نامید، به پرواز بر فراز دریای سرخ، اسرائیل، پادشاهی عربی سعودی، خلیج، و تنگه هرمز فرستاد.

به گفته «اکسیوس»، جنگنده‌های مصری، اسرائیلی، سعودی، و بحرینی گشت‌زنِ آمریکایی را بر فراز حریم هوایی کشورهای خود اسکورت کردند. ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده «سنتکام» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هدف از این گشت‌زنی، ارسال یک پیام ایمنی روشن بود.»

دیدگاهتان را بنویسید