به گزارش CNN فارسی، گزارش‌های اطلاعاتی اسرائیل هشدار داده‌اند که ایران، ۸ هفته تا در اختیار داشتن مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد.

بر مبنای برآوردهای منتشر شده از سوی سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل، ایران اکنون قادر به تولید اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌شده است.

شایان ذکر است که ۲۵ کیلوگرم از اورانیوم ۹۰ درصد غنی شده، برای تولید بمب هسته‌ای ظرف مدت زمان تخمینی ۳ ماه کافی است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، سه‌شنبه گذشته گفته بود که قدرت‌های جهانی باید موضع قاطعانه‌تری را در مذاکرات هسته‌ای با ایران اتخاذ کنند.

بنت، در مصاحبه با «رادیو ارتش» اسرائیل، گفته بود: «مطمئنا توافق خوب می‌تواند در نهایت حاصل شود. قطعا. ما از مولفه‌های آن خبر داریم. اما آیا در حال حاضر با توجه به روند کنونی انتظار می‌رود چنین اتفاقی بیفتد؟ خیر. چرا که باید موضع بسیار جدی‌تری [از رهبران جهان] وجود داشته باشد.»

این در حالی است که هشتمین دور مذاکرات تهران و قدرت‌های جهانی درباره موضوع هسته‌ای ایران، پنج‌شنبه، ۳۰ دسامبر، در وین به حالت تعلیق درآمد و از دوشنبه آینده، از سر گرفته خواهد شد.

در همین زمینه، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، دوشنبه گذشته هشدار داد که اسرائیل آماده است در صورت لزوم، به تنهایی علیه ایران اقدام کند.

لاپید به کمیته امور خارجه و دفاع اسرائیل گفت: «البته ما ترجیح می‌دهیم مطابق با همکاری‌های بین‌المللی کار کنیم، اما اگر لازم شود خودمان اقدام خواهیم کرد.»

گفتنی است که اسرائیل همواره با احیای برجام که ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از آن خارج شد اما اتحادیه اروپا به آن پایبند ماند، مخالفت کرده است. تل‌آویو نیز به امضا‌کنندگان برجام نسبت به خطرات مذاکرات طولانی یا از سرگیری برجام و یا دستیابی به توافق جدید که احتمال می‌رود در متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران ناکام بماند، هشدار داده است.

لازم به یادآوری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل دسامبر جاری، تأکید کرد که ایران، غنی‌سازی اورانیوم با درجه خلوص ۲۰ درصد را در تأسیسات فردو آغاز کرده است، تاسیساتی که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، ممنوعه اعلام شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید