به گزارش CNN فارسی «ميخائيل اوليانوف» نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، سيگنال‌هاي ارسالي از ايران درباره ازسرگيري مذاکرات وين را دلگرم‌کننده توصيف کرد.

اوليانوف بامداد يکشنبه در صفحه توئيتر خود، با اشاره به صحبت‌هاي «سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران نوشت: «اين سيگنالي دلگرم‌کننده از ايران است. ازسرگيري مذاکرات وين مدت‌هاست که به تعويق افتاده است».

وي درباره زمان برگزاري دور جديد اين گفت‌وگوها در وين نيز توضيح داد: «فاصله بين دور ششم و هفتم مذاکرات وين (از بيستم ژوئن)، بسيار طولاني شده است. اکنون زمان بازگشت به ميز مذاکره است».

خطيب‌زاده در نشست خبري امروز در وزارت خارجه گفته بود: «ايران ميز مذاکره و برجام را ترک نکرده است. اين آمريکا بود که برجام را نقض کرد. روابط ايران و آژانس روابط فني و به دور از ملاحظات سياسي است. حسن‌نيت نشان دادن يک اتوبان دو طرفه است. آن‌چه بين ايران و آژانس رخ داده اگر توسط جهات ديگر تخريب شود، پاسخ ايران را در پي خواهد داشت».

وي در اين‌باره تاکيد کرد: «گفت‌وگوهاي وين از سر گرفته مي‌شود. دولتي رفته و آمده است. دولت ضمن اين‌که اعلام کرده گفت‌وگوهاي وين را در تاريخ نزديک از سر مي‌گيرد و قطعاً انتظار داريم طرف‌هاي ديگر وقتي به وين مي‌آيند با واقعيات روي زمين به وين بيايند».

اوليانوف پيش از اين نيز صحبت‌هاي رياست‌جمهوري ايران را نشانه آمادگي تهران براي ادامه‌دادن اين گفت‌وگوها دانسته اما گفته بود هنوز معلوم نيست نشست بعدي چه زماني برگزار مي‌شود.

دور ششم مذاکرات وين به منظور احياي برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاري نشست کميسيون مشترک برجام در وين آغاز شد و همان روز عباس عراقچي در اظهاراتي اعلام کرد که جمهوري اسلامي ايران بدون رسيدن به خواسته‌هاي کليدي خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با اين حال، تاريخ شروع دور هفتم اين مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن مي‌گويد تنها در صورتي که دو طرف به تعهدات کامل ذيل برجام بازگردند، حاضر است تحريم‌ها عليه ايران را رفع کند. اين ادعاي واشنگتن در حالي مطرح مي‌شود که تعهدات ايران به صورت کمي قابل راستي‌آزمايي هستند، اما راستي‌آزمايي رفع تحريم‌ها از سوي آمريکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نياز دارد.

جمهوري اسلامي ايران تأکيد کرده با توجه به اينکه آمريکا طرفي بوده که توافق را نقض کرده اين واشنگتن است که بايد با رفع تحريم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجراي تعهدات آمريکا مورد راستي‌آزمايي قرار گيرد. تهران البته تأکيد کرده اصرار يا عجله‌اي براي بازگشت آمريکا به توافق ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید