به گزارش CNN فارسی نظامیان روسیه روز دوشنبه، دهم اکتبر به بهانه انفجار و آتش‌سوزی بامداد شنبه بر روی پل کریمه، مرکز شماری از شهرهای مهم اوکراین از جمله کی‌یف را موشک‌باران کردند.

اشتفن هبشتریت، سخنگوی دولت فدرال آلمان اعلام کرده که هفت کشور پیشتاز صنعتی غرب، موسوم به گروه هفت، به خاطر حمله‌های اخیر روسیه روز سه‌شنبه (۱۱ اکتبر) یک نشست فوق‌العاده برگزار می‌کنند.

در پی حمله‌های موشکی روسیه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین او را در جریان برگزاری این نشست قرار داد.

در ماه‌های گذشته حمایت تسلیحاتی کشورهای غربی از اوکراین افزایش یافته و نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند به طور روزافزونی نظامیان روسی را از مناطق اشغالی عقب برانند و برخی شهرهای استراتژیک را آزاد کنند. تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین ۲۴ فوریه امسال آغاز شد.

تاکید آلمان بر ارسال سامانه ضدهوایی به اوکراین

به نوشته روزنامه “زوددویچه”، کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع دولت فدرال با توجه به حمله‌های موشکی روسیه تاکید کرده که آلمان در این شرایط به طور ویژه‌ای با ارسال سامنه‌های دفاع ضدهوایی از اوکراین پشتیبانی می‌کند.

سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات می‌گوید، در روزهای آینده نخستین سامانه بسیار پیشرفته دفاع ضدهوایی Iris-T SLM برای حفاظت از شهروندان اوکراینی به این کشور ارسال می‌شود.

زلنسکی در یک پیام توئیتری نوشته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در مورد حمایت از اوکراین اطمینان داده است. او به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد.

روزنامه آلمانی دی ولت با انتشار تصویری از کی‌یف در توئیتر نوشته حمله‌های موشکی روسیه جنبه نمادین دارد و پیام آن این است که “ما می‌توانیم شما را همه جا هدف بگیریم”.

واکنش اتحادیه اروپا

در همین حال روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا حمله‌های اخیر روسیه به اوکراین را “نفرت‌برانگیز” توصیف کرد و در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت این اقدام‌ها بار دیگر به جهان نشان می‌دهد که با چه نوع رهبری در مسکو سر و کار دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پرتاب موشک به مرکز شهرهای مهم اوکراین را شوکه‌کننده خوانده و می‌گوید چنین اعمالی در قرن بیست و یکم جایی ندارند.

دیدیر ریندرز، کمیسر قضایی اتحادیه اروپا که هنگام اصابت موشک به مرکز کی‌یف در این شهر حضور داشته می‌گوید به یمن واکنش سریع نیروهای امنیتی او و همراهانش به سرعت به پناهگاه یک هتل منتقل شدند.

تام توگندات، وزیر امنیت دولت بریتانیا با اشاره به کشته شدن چند کودک در موشک‌باران شهرهای اوکراین چنین اقدام‌هایی را نفرت‌برانگیز خواند.

واکنشی از سر ضعف از طرف مسکو

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا هم حمله‌های موشکی اخیر را غیرقابل قبول خوانده و در یک پیام توئیتری نوشته این جمله‌ها نمایش قدرت نیست بلکه نشانه ضعف پوتین است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند شکست‌های پی‌در پی نیروهای روسی که باعث عقب‌نشینی آنها از بسیاری از مناطق اشغالی در اوکراین شده، مسکو را به شدت نگران کرده و به عکس‌المل‌های شتاب‌زده واداشته است.

آسیب دیدن پل کریمه می‌تواند باعث تشدید این نگرانی‌ها شده باشد. این پل که شبه‌جزیره اشغالی کریمه را به خاک فدراسیون روسیه متصل می‌کند برای ارسال تجهیزات و نیرو به جبهه‌های نبرد در جنوب و شرق اوکراین اهمیتی استراتژیک دارد.

بامداد شنبه در پی انفجار یک کامیون ظاهرا بمب‌گذاری شده بر روی پل کریمه دست‌کم هفت تانکر یک قطار باربری طعمه آتش شدند و بخشی از سازه بتنی پل فرو ریخت.

انتقاد زلنسکی از حمله با پهپادهای ساخت ایران

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در کانال تلگرامی خود در واکنش به عملیات نظامیان روسی در روز دوشنبه نوشت: «ما با تروریست‌ها سر و کار داریم و آنها می‌خواهند وحشت و هرج و مرج ایجاد کرده و زیرساخت‌های تامین انرژی را نابود کنند.»

زلنسکی می‌گوید روس‌ها با ده‌ها موشک و پهپاد ساخت جمهوری اسلامی به تاسیسات انرژی در سرتاسر اوکراین، از جمله در مناطق جنوبی کشور حمله کرده‌اند.

جمهوری اسلامی تا کنون ارسال پهپاد تهاجمی به روسیه را تکذیب کرده اما شواهد زیادی از جمله چند پهپاد سرنگون شده خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی دومین هدف حمله‌های روسیه را قربانی گرفتن از میان غیرنظامیان عنوان کرده و می‌گوید به همین دلیل موشک‌ها به مناطقی و در ساعت‌هایی به شهرها اصابت کردند که جمعیت زیادی در آنجا حضور داشتند.

رهگیری و انهدام ۳۴ موشک روسی

به گفته میخائیل پودولیاک، مشاور زلنسکی روسیه صبح دوشنبه در مجموع ۷۵ موشک به سمت شهرهای مختلف اوکراین پرتاب کرده که ۴۱ موشک آن رهیگیری و منهدم شدند.

او می‌گوید روسیه با این اقدام‌ها نشان می‌دهد که پس از شکست‌های پی در پی در جنگ علیه اوکراین به آخر خط رسیده و اینها “رعشه‌های مرگ یک حیوان زخمی” هستند.

پودولیاک در یک پیام صوتی می‌گوید حمله موشکی به شهرهای مرکزی اوکراین “طبیعت تروریستی رژیم روسیه ” را آشکار کرده و ماسک‌ها دیگر برداشته شده‌اند.

مشاور زلنسکی افزود، “ارتش روسیه اصلا نمی‌داند در میدان نبردی چگونه باید مبارزه کند و به همین دلیل موشک به سمت شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی شلیک می‌کند”.

دیدگاهتان را بنویسید