به گزارش CNN فارسی ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هشدار داد که پیشرفت مذاکرات وین در مقایسه با شتاب توسعه برنامه هسته‌ای ایران بسیار کندتر بوده و در همین حال جمهوری اسلامی همکاری خود را نیز با بازرسان بین‌المللی کاهش داده است.

پرایس در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت ممکن است در گفت‌وگوهای هسته‌ای پیشرفت «اندکی» حاصل شده باشد، اما مذاکره‌کنندگان با «وضعیت خطرناکی» مواجه هستند که در آن «ایران شتاب برنامه هسته‌ای خود را سریع‌تر کرده و در عین حال همکاری با بازرسان بین‌المللی را کاهش داده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود هرگونه پیشرفتی که در مذاکرات وین رخ داده در مقایسه با سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران «بسیار کند» است.

او هشدار داد ادامه چنین وضعی ممکن نیست و «به زودی» زمان برای بازگشت متقابل به برجام از دست می‌رود.

پرایس تاکید کرد: «ما دست روی دست نخواهیم گذاشت. درباره راه‌های جایگزین با متحدان و شرکای خود هم در چارچوب ۵+۱ و هم در منطقه‌ فعالانه در حال تعامل هستیم. کاملا آماده‌ایم اگر ایران در بازگشت به برجام جدی نبود، این گزینه‌های جایگزین را دنبال کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره اظهارنظر‌های خوشبینانه مقام‌های ایرانی و روسی درباره روند پیشرفت دور هشتم مذاکرات وین گفت: «هنوز خیلی زود است که بخواهیم بگوییم ایران با رویکردی سازنده‌تر به مذاکرات وین بازگشته است.»

او افزود: «ما در روند این مذاکرات در حال بررسی این هستیم که آیا ایرانی‌ها با موضوعات جدیدی در دستور کار خود به مذاکرات برگشته‌اند یا اینکه می‌خواهند راه حل اولیه را‌ برای آنچه که تا کنون مطرح شده، ارائه کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان کرد: «ما آماده‌ایم برای بازگشت به تعهدات خود تحریم‌هایی را که مطابق برجام نیستند لغو کنیم، به شرط آنکه ایران نیز رویکردی مشابه داشته باشد.»

در دومین روز از دور هشتم مذاکرات وین، مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی عضو برجام اعلام کردند فقط هفته‌ها و نه ماه‌ها فرصت باقی است تا مزایای اساسی این توافق در زمینه عدم اشاعه سلاح اتمی از بین نرود و برجام حفظ شود.

دور هشتم مذاکرات وین برای احیای برجام که روز دوشنبه پس از وقفه‌ای ده روز آغاز شد، روز سه‌شنبه با فعالیت کارگروه‌های هسته‌ای و تحریم‌ها ادامه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید