به گزارش CNN فارسی، بنا بر داده‌های اوکراین، در پی آغاز یک ضد حمله ارتش در منطقه خرسون، در جنوب کشور که تحت اشغال روسیه است،  اکنون “نبرد شدیدی” در این منطقه جریان دارد.

دفتر ریاست‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که “انفجارهای قوی در تمام روز و تمام شب رخ داده است” و تقریباً کل منطقه تحت تأثیر قرار گرفته است.

پیش از این نیروهای مسلح اوکراین “حملات خود را در جبهه‌های مختلف” را آغاز کرده بودند. انبارهای مهمات و تمام پل‌های اصلی بر روی رودخانه دنیپرو که نیروهای روسی از آنها برای تدارکات استفاده می کردند، ویران شده‌اند.

تحرکات واحدهای نظامی اوکراین محتاط‌تر شده است و ارتش فعلا از ارائه گزارش‌هایی در مورد وضعیت جاری خودداری می‌کند. ناتالیا هومِنیوک، سخنگوی فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین، از “نبردهای موضعی” در مناطق خرسون و میکولایف صحبت کرد. او گفت هنوز خیلی زود است که در مورد مناطق بازپس‌گرفته صحبت کنیم. هومِنیوک افزود: «در حال حاضر جنگ در حال وقوع است و به سکوت اطلاعاتی نیاز است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین سربازان روسی را فراخواند به خانه‌های خود بازگردند. او در سخنرانی ویدئویی اخیر خود گفت: «زمان آن فرارسیده که ارتش روسیه بیرون برود.» زلنسکی گفت که نیروهای اوکراینی تا دم مرز دست به شکار ارتش روسیه خواهند زد. اوکراین آنچه مال اوست را پس می‌گیرد.

مسکو: حمله اوکراین ناموفق بود

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه در مسکو اعلام کرد که حملات اوکراین در جنوب ناموفق بوده است و سربازان اوکراینی در جریان پیشروی‌های خود متحمل خسارات قابل توجهی شده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرد که “وسعت پیشروی اوکراین” قابل تایید نیست. با این حال، ارتش “آتش توپخانه در خطوط مقئم جبهه سراسر جنوب اوکراین را افزایش داده است” تا مسیرهای تدارکات روسیه را با “حملات دقیق دوربرد” قطع کند.

منطقه خرسون با یک شهر مرکزی به همین نام در سواحل رودخانه دنیپر با شبه‌جزیره کریمه که به روسیه ضمیمه شده، هم مرز است. این اولین شهر بزرگ در اوکراین بود که بلافاصله پس از شروع تهاجم نظامی کرملین توسط ارتش روسیه تصرف شد.

سیاست روسی‌سازی با هدف الحاق به خاک روسیه

منطقه خرسون برای کشاورزی اوکراین اهمیتی اساسی دارد و نیز به دلیل نزدیکی به کریمه از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

کرملین در بخش‌های تحت اشغال روسیه در خرسون و منطقه همجوار زاپوریژیا، سیاست روسی‌سازی، با هدف الحاق احتمالی این مناطق به خاک روسیه را دنبال می‌کند.

مسکو در این مناطق واحد پولی روبل را به جریان انداخته و ساکنان را تشویق می کند تا درخواست صدور گذرنامه‌های روسی بدهند.

سطح تشعشعات در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا عادی است

وزارت دفاع در مسکو در همین حال ادعا کرد که نیروهای اوکراینی دوباره سایت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را مورد حملات توپخانه‌ای قرار داده‌اند.

مسکو می‌گوید یک پهپاد اوکراینی بر روی سقف ساختمانی که در آن سوخت هسته‌ای و زباله‌های رادیواکتیو ذخیره شده بود، سقوط کرده است. این داده‌ها قابل تأیید از سوی منابع مستقل نیست.

این بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از ماه مارس به اشغال نیروهای روسیه درآمده است. در هفته‌های اخیر، روسیه و اوکراین یکدیگر را مسئول حملات موشکی به این تاسیسات می‌دانند.

کشورهای اتحادیه اروپا قرص‌های یُد پتاسیم به اوکراین اهدا می‌کنند

کشورهای اتحادیه اروپا از اهدای پنج میلیون قرص یُد پتاسیم به اوکراین خبر داده‌اند. سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: «آلمان مسئول تحویل این قرص‌ها به اوکراین خواهد بود. این قرص‌ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای محافظت از مردم ساکن حومه نیروگاه هسته ای زاپوریژیا در نظر گرفته شده‌اند.»

بر اساس گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا، اوکراین جمعه گذشته از اتحادیه اروپا خواست تا از آنها با قرص‌های یُد حمایت کند. این قرص‌ها قرار است در صورت انتشار تشعشعات رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای استفاده شوند.

این کار برای جلوگیری از ماندن ید رادیواکتیو استنشاقی یا بلعیده شده در غده تیروئید است. پنج میلیون قرص از ذخایر اتحادیه اروپا و ۵۰۰هزار قرص دیگر از اتریش تأمین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید