به گزارش CNN فارسی، وزارت بهداشت ایران روز شنبه ۵ شهریور (۲۸ اوت) بدون اشاره به نوع واکسن‌های کرونا اعلام کرد تا کنون بیش از ۱۵۴ میلیون دوز دوز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده است.

علیرضا عسگری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر نیز از “ناگفته‌های واکسن” سخن گفت و اعلام کرد که هلال احمر تا کنون  ۱۱۲ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کرده است.

این مقام مسئول افزود: «این واردات پشت پرده‌های فراوانی دارد؛ اما آنچه در این دوره زمانی باید به آن توجه کنیم، ‌درس گرفتن از تجربیات آن دوره زمانی است.»

عسگری در ادامه خاطرنشان کرد: «همان موقع هلال‌احمر به دلیل جایگاه بین‌المللی که داشت، وارد مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده مطرح چین شده و همه نهادها موافقت کردند و کار به‌صورت کاملاً محرمانه جلو رفت؛ اما مقامی از وزارت بهداشت علیه دولت چین مطلبی را مطرح کرد و روند خریداری واکسن بر هم ریخت و یک و ماه نیم‌کار عقب افتاد.»

عسگری درباره دلیل اینکه چرا مذاکره با چین “محرمانه” بوده توضیحی نداد و نام مقام وزارت بهداشت را نیز عنوان نکرد اما گفت: «ای‌ کاش این کار نادانسته بوده باشد».

عسگری در صحبت‌های خود اشاره‌ای به مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی نکرده است. به گفته منتقدان، مخالفت صریح رهبر و ممنوعیت واردات این واکسن‌ها در آن‌ زمان باعث شد هزاران ایرانی جان خود را بر اثر کرونا از دست بدهند.

علی خامنه‌ای در یک سخنرانی با تاکید بر ممنوعیت ورود “واکسن آمریکایی و بریتانیایی” به ایران گفت: «اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان پیش نمی‌آمد.»

شرکت‌های داروسازی آمریکا و بریتانیا ۳ واکسن پیشتاز علیه کرونا را تولید کردند که موفق به دریافت مجوز سازمان جهانی بهداشت شدند و به کشورهای مختلف راه یافتند. واکسن کرونای بیون‌تک- فایزر محصول مشترک دو شرکت آلمانی و آمریکایی نخستین واکسنی بود که مجوز گرفت.

خامنه‌ای با اشاره به شرکت‌های داروسازی آمریکایی و بریتانیایی گفته است، به آنها اعتمادی نیست چون “گاهی اوقات اینها می‌خواهند واکسن را روی ملت‌های دیگر آزمایش کنند”.

اعتراض به ممنوعیت ورود واکسن کرونا

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر اگرچه در سخنان خود اشاره‌ای به این سخنان خامنه‌ای نکرده اما گفته است که “رسانه‌ها می‌توانند با نقدهای درست” برای مسئولان شفاف‌سازی کنند.

سخنان علیرضا عسگری در حالی بیان می‌شود که بسیاری در داخل کشور به ممنوعیت ورود واکسن‌های خارجی اعتراض کرده‌اند.

مهدی محمودیان، مریم افرافراز (فعالان مدنی) و همچنین مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و محمدرضا فقیهی (وکلای دادگستری) به دلیل اعتراض به ممنوعیت خرید واکسن کرونا و کوتاهی در خرید به‌موقع این واکسن از خامنه‌ای، حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا شکایت کرده بودند. این افراد سپس با اتهامات امنیتی روبرو شده و بازداشت و محاکمه شدند.

بر اساس احکام صادره، مهدی محمودیان به چهار سال حبس به اضافه دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای (اعم از تحریری، سمعی و بصری)، مصطفی نیلی به چهار سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای و همچنین دو سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت، آرش کیخسروی به دو سال حبس، یک سال محرومیت از وکالت و یک سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای، محمدرضا فقیهی به شش ماه حبس و مریم افرافراز به ۹۵ روز حبس محکوم شده‌اند.

آخرین وضعیت کرونا در ایران 

منتقدان می‌گویند، واردات واکسن کرونا نه تنها می‌توانست جان بسیاری از ایرانیان را در اوج شیوع کرونا نجات دهد بلکه قادر بود وضعیت وخیم کرونا در ایران را نیز بهبود ببخشد.

طبق آمار وزارت بهداشت ایران در روز یکشنبه ۶ شهریور، ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید