به گزارش CNN فارسی ، دیپلمات‌های کشورهای اروپای غربی (بریتانیا، آلمان و فرانسه) که در دور هشتم مذاکرات توافق هسته‌ای برجام در وین حضور دارند روز دوشنبه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) اعلام کردند که مواضع ایران در مذاکرات توافق هسته‌ای برجام در وین با مفاد توافق “ناسازگار” است.

این دیپلمات‌ها می‌گویند: «ما ساعت‌ها تعامل داشته‌ایم و همه هیات‌ها به ایران فشار آورده‌اند تا منطقی عمل کند. اما تا این لحظه هنوز نتوانسته‌ایم به مذاکرات واقعی برسیم.»

دیپلمات‌های اروپایی همچنین ابراز داشتند که آنها مواضع جدید ایران را مغایر با توافق هسته‌ای برجام می‌دانند و این مسئله باعث شده وقت گران‌بهایی از دست برود.

یک روز پیش از انتقاد طرف اروپایی، علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا از “پیشرفت در تهیه دستور کار” خبر داده بود.

ایران از آمریکا خواسته است همه تحریم‌های وضع شده در دوره ترامپ را لغو کند و تعهد دهد که دیگر از برجام خارج نمی‌شود.

مقامات ایرانی تاکید می‌کنند که در مورد تعهد به مذاکرات جدی هستند اما کشورهای غربی تهران را متهم کرده‌اند که از موضعی که در اوایل سال جاری داشته عقب‌نشینی کرده است.

واکنش ایران به انتقاد ترویکای اروپایی برجام برجام 

جمهوری اسلامی ایران اظهارات نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان را نیز بی‌پاسخ نگذاشت.

علی باقری روز سه‌شنبه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) در توئیتی درباره مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) نوشت: «بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعا پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود.»

باقری  در ادامه تاکید کرد دیپلماسی، خیابانی دو طرفه است و نوشت اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.

رسانه‌های ایران نوشتند علی باقری  با این حال گفت‌وگوهای جاری در وین را  “مثبت و رو به جلو” خوانده است.

هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد این کشور در حال تدارک اقداماتی است که در صورت شکست مذاکرات اجرا خواهد داد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید و لوید آوستین وزیر دفاع آمریکا هم از “گزینه‌های احتمالی” آمریکا در صورت شکست مذاکرات کنونی احیای برجام در وین سخن گفتند.

دور هشتم مذاکرات برجام روز پنجشنبه ۱۸ آذر پس از وقفه شش روزه دوباره ادامه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید