به گزارش CNN فارسی ، با نظر به اقدامات خصمانه فزاینده ایران و نیروهای نیابتی آن علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، جمعی از مقامات فعلی و سابق ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا باید نسبت به رژیم ایران «واکنش نظامی» نشان دهد.

 دوشنبه، ۲۰ دسامبر، تنش‌ها پس از حمله ۲۰ اکتبر به پایگاه نظامی ایالات متحده در «التنف» در جنوب سوریه، که طی آن پنج هواپیمای بدون سرنشین انتحاری مملو از مواد منفجره به این پایگاه حمله کردند، افزایش یافت.

هیچ‌یک از نیروهای آمریکایی در این حمله کشته نشدند، اما چندین ساختمان به شدت آسیب دیدند. سه مقام دفاعی و دو مقام دولت آمریکا به «ان.بی.سی» گفته‌اند که رژیم ایران پشت این حمله بوده است، و آن را از طریق نیروهای نیابتی خود به قصد «کشتن نیروهای آمریکایی» انجام داده است.

چند ساعت پس از حمله به التنف، فرماندهان ارتش، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا را در جریان «گزینه‌های انتقام‌جویانه» علیه ایران قرار دادند. این گزینه‌ها عمدتاً «نظامی» بودند، که شامل حملات هوایی به اهدافی در داخل خاک ایران بود.

اما دولت بایدن که نگران بود حمله به خاک ایران باعث بر هم خوردن مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» شود، در نهایت تصمیم گرفت با «دیپلماسی» پاسخ بدهد، و به جای انجام حمله هوایی یا سایبری، به ایران «پیام» ارسال کند.

به گفته «ان.بی.سی»، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد ایران پیام دولت بایدن را جدی نگرفته است، جمعی از مقامات ارشد دولت‌های قبلی آمریکا، شامل لئون پانه‌تا وزیر دفاع سابق و رئیس «سیا»، میشل فلورنوی معاون وزیر دفاع سابق، دیوید پترائوس ژنرال بازنشسته و فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در عراق، و دنیس راس دیپلمات ارشد سابق و کارشناس خاورمیانه، در بیانیه‌ای خواستار واکنش نظامی به حملات رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن شدند.

در این بیانیه که روز جمعه منتشر شد، این گروه از مقامات سابق آمریکایی به دولت جو بایدن هشدار دادند: «تا زمانی که رژیم ایران متقاعد نشود که ادامه مسیر فعلی، عواقب خطرناکی برای آن به بار می‌آورد، امید چندانی به موفقیت مذاکرات با این رژیم وجود ندارد.»

دیدگاهتان را بنویسید