به گزارش CNN فارسي ، از جورج کلونی گرفته تا خاویر باردم، ریش در چند سال گذشته نماد جذابیت مردانه بوده‌است. اگر چه رسیدگی به ظاهر آن بسیار مهم است اما نگرانی‌های بهداشتی، هم برای خود این افراد و هم اطرافیانشان وجود دارد، مخصوصا وقتی پای بوسیدن وسط می آید.

شاید برای عده‌ ای رد و بدل شدن بزاق دهان در بوسه عاشقانه فرانسوی کمی غیر بهداشتی به نظر بیاید اما راه‌های دیگری هم برای بیمار شدن از طریق بوسه و عشق بازی هست مخصوصا اگر معشوق شما ریش یا ته ریش داشته باشد.

گاهی برای زنان اتفاق می‌افتد که بعد از معاشقه با شریک جنسی «ریشو»، دچار حساسیت‌های پوستی یا جوش‌های عفونی می‌شوند.

سوال این است که دلیل این اتفاق و روش پیشگیری از آن چیست؟ یعنی وقت آن رسیده که دور هواداران ریش را خط بکشیم و انتخابمان به گزینه‌هایی با پوست صاف کامل تراشیده شده محدود باشد؟

به گفته متخصصان پوست، چنین اتفاقی در دو حالت ممکن است رخ دهد: ریش شریک جنسی شما دارای باکتری استافیلوکوکوس اورئوس یا همان باکتری استاف باشد، یا اینکه خود شما روی پوست صورتتان این باکتری را داشته و ناقل آن باشید.

استاف نوعی باکتری است که معمولا روی پوست صورت یا داخل سوراخ‌های بینی یافت می‌شود. این باکتری اغلب از راه بریدگی‌ها، خراش و ساییدگی‌ها و تماس‌های پوستی منتشر می‌شود، اما بیشتر اوقات خطرناک نیست و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، یا دست‌کم به عفونت‌های طولانی‌مدت منجر نمی‌شود؛ همان‌طور که بسیاری از افراد ناقل این باکتری‌اند ولی هرگز دچار عفونت نمی‌شوند.

حالا ممکن است این پرسش در ذهن شما شکل گرفته باشد که «اگر باکتری استاف به‌طور معمول روی پوست و درون بینی وجود دارد و مشکلی هم ایجاد نمی‌کند، پس عفونت‌ها چطور اتفاق می‌افتند؟»

وقتی فردی را می‌بوسید که ریش دارد، ریش یا ته‌ریش او می‌تواند سبب خراشیدگی یا بریدگی- هرچند سطحی- روی پوست شما شود و امکان ورود باکتری‌ها را فراهم کند. اگر ریش شریک جنسی شما حاوی باکتری مذکور باشد، خراش ایجاد‌شده از تماس با ریش به باکتری استاف اجازه می‌دهد تا وارد پوست شما و سبب عفونت شود.

از طرف دیگر، اگر شما که فردی ریشو را می‌بوسید، ناقل این باکتری باشید، خراش‌ها و ساییدگی‌های ایجادشده در اثر ریش طرف مقابل، می‌تواند باکتری استاف را روی پوستتان فعال کند و آن را به روزنه بازشده روی پوست راه دهد و عفونت پوستی ایجاد شود.

البته که بروز این دسته عفونت‌های پوستی به عوامل بسیاری مانند لایه محافظ و سد پوستی شما، میکروبیوم پوستتان، وضعیت سیستم ایمنی بدنتان، زمختی تارهای ریش و میزان استرس حین معاشقه بستگی دارد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به این باکتری عفونی چیست؟

اول اینکه مردان ریشو یا آن‌ها که قدری ته‌ریش دارند باید برای تقویت و سلامت موهای صورتشان، از بسته‌های مراقبتی موی ریش و سبیل استفاده کنند و ریش خود را روزانه یک یا دو بار بشویند. همان‌طور که روی پوست صورت انسان در طول روز سلول‌های مرده جمع می‌شود، در مورد ریش هم همین‌گونه است. تازه، موهای ریش بیشتر در معرض بزاق دهان و خوراکی‌ها قرار دارند و می‌توانند محل اجتماع خوبی برای باکتری‌های عفونت‌زا باشند. برای شست‌وشوی ریش، بهتر است از شامپوهای ضدباکتری استفاده شود و افرادی که پوستشان حساس‌ است، باید با پزشک درباره انتخاب نوع شامپوی ضدباکتری مشورت کنند.

زنانی که معشوق ریشو دارند و مدام با او در تماس فیزیکی‌اند، باید پوست خود را تمیز و شاداب نگه دارند. بهتر است پوست صورت را بیش از دو بار در روز نشویید و آن را همیشه مرطوب نگه دارید تا سد پوستی شما سالم باقی بماند. اگر بعد از معاشقه با فردی ریش‌دار، در پوستتان احساس سوزش کردید، بلافاصله آن ناحیه پوستی را با وازلین تمیز کنید. اگر هم امکان بروز عفونت باکتری استاف را روی پوستتان مشاهده کردید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید