به گزارش CNN فارسی گروسي اوايل روز يکشنبه وارد تهران مي‌شود و با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران ديدار خواهد کرد.
منابع خبري شامگاه جمعه از احتمال سفر وي به ايران قبل از نشست شوراي حکام خبر داده بودند.

«لاورنس نورمن» خبرنگار روزنامه «وال‌ استريت‌ ژورنال» نوشت: «من صحبت‌هاي تازه‌اي از برخي منابع درباره احتمال سفر قريب‌الوقوع رافائل گروسي به ايران قبل از نشست شوراي حکام آژانس شنيده‌ام.»
وي همچنين به نقل از منبعي در پاريس مدعي شد که آمريکا و سه کشور اروپايي هنوز هيچ تصميمي براي صدور قطعنامه شوراي حکام آژانس عليه ايران نگرفته‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي وضعيت همکاري ايران با اين نهاد را در نشست بعدي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که بين روزهاي ۱۳ تا ۱۷ سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهريور) برگزار خواهد شد به اعضاي اين شورا ارائه خواهد کرد.

پيش‌تر شبکه آمريکايي «بلومبرگ» به نقل از چند مقام گزارش داد که مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به دنبال ملاقات با «محمد اسلامي» رئيس جديد سازمان انرژي اتمي ايران پيش از کنفرانس وين است. طبق اين گزارش، اين دو مقام گفتند «او مي‌خواهد تمايل تهران براي بازگرداندن دسترسي گسترده به ناظران آژانس-که در اعتراض به تحريم‌هاي آمريکا متوقف شده است -و همکاري ايران با بازرسان بين‌المللي را بسنجد.»
به ادعاي مقاماتي که با بلومبرگ در وين صحبت کردند، ديپلمات‌هاي اتحاديه اروپا منتظر نتيجه رايزني‌هاي بين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران قبل از تصميم‌گيري در اين خصوص هستند که به تدوين پيش‌نويس قطعنامه‌اي که ايران را به دليل عدم همکاري محکوم مي‌کند، بپردازند يا خير.

به ادعاي بلومبرگ، در حالي که چنين سندي در نهايت مي‌تواند منجر به ارجاع مجدد ايران به سازمان ملل شود، اين مقام‌ها گفتند بعيد است تهران با اقدامات اضافي شوراي امنيت روبرو شود زيرا چين و روسيه به طور قطع تلاش براي اعمال تحريم‌هاي جديد را مسدود خواهند کرد.
ايران و آژانس اتمي اسفندماه سال گذشته به توافقي براي ارائه دسترسي‌هاي داوطلبانه از سوي ايران به دو مکان مشخص شده و تسهيل فعاليت‌هاي راستي آزمايي آژانس دست يافتند. اين توافق، يک بار قبل از منقضي شدن به مدت يک ماه و تا تاريخ سوم تيرماه تمديد شد اما ايران بعد از آن تاريخ، توافق مذکور را تمديد نکرد.
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد پروتکل الحاقي به اين نهاد بين‌المللي اجازه دسترسي گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ايران را مي‌دهد. سال گذشته مجلس شوراي اسلامي ايران قانوني را به تصويب رساند که دولت را ملزم مي‌کند در صورت عدم رفع تحريم‌ها عليه ايران بازرسي‌هاي آژانس اتمي در ايران را معلق کند.
کشورهاي غربي به رهبري آمريکا و اسرائیل در سال‌هاي گذشته ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه هسته‌اي خود متهم کرده‌اند. ايران قوياً اين ادعاها را رد کرده است. ايران تأکيد مي‌کند به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان‌پي‌تي) و عضوي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، حق دستيابي به فناوري هسته‌اي را براي مقاصد صلح‌آميز دارد.

علاوه بر اين، بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاکنون بارها از تاسيسات هسته‌اي ايران بازديد کرده‌اند اما هرگز مدرکي که نشان دهد برنامه صلح‌آميز انرژي هسته‌اي اين کشور به سمت مقاصد نظامي انحراف داشته باشد، پيدا نکرده‌اند.
ايران همچنين در سال ۲۰۱۵ به توافقي با کشورهاي موسوم به گروه ۱+۵ براي حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌اي خود دست پيدا کرد. علي‌رغم اذعان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به پايبندي ايران به تمامي تعهداتش، دولت آمريکا در ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت يکجانبه از اين توافق خارج شد.

دیدگاهتان را بنویسید