به گزارش CNN فارسی ، دو مجسمه کامل از یک زن و یک مرد، همراه با سر یک کودک، در محل کلیسای قدیمی سنت مری نورمن در استوک ماندویل، باکینگهام شایر، در جنوب شرقی انگلستان، در حالی که باستان شناسان در حال حفاری خندقی در اطراف پایه های یک برج آنگلوساکسون، هنگامی که کارشناسانی که بر روی پروژه High Speed 2 (HS2) کار می کردند، سه مجسمه نیم تنه “از نظر سبک رومی” را پیدا کردند، کشفی که باستان شناسان آن را “حیرت انگیز” توصیف کردند.

ریچل وود، باستان‌شناس ارشد فیوژن JV که روی این پروژه کار می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: «برای ما پایان دادن به حفاری با این یافته‌های کاملاً شگفت‌انگیز فراتر از هیجان است».

وود افزود: «مجسمه‌ها به‌خوبی حفظ شده‌اند، و شما واقعاً تصوری از افرادی که آنها به تصویر می‌کشند به دست می‌آورید – به معنای واقعی کلمه نگاه کردن به چهره‌های گذشته تجربه‌ای بی‌نظیر است».
“البته، ما را به این فکر می برد که چه چیز دیگری ممکن است در زیر کلیساهای روستایی قرون وسطایی انگلستان دفن شده باشد. این مکان واقعاً یک بار در زندگی همه تاثیر داشته و همه ما مشتاقانه منتظریم که متخصصان بیشتر در مورد این مجسمه‌ها و مجسمه‌های باورنکردنی به ما بگویند.”
دو تن از نیم تنه ها از یک سر و نیم تنه تشکیل شده بودند که از هم جدا شده بودند، که کارشناسان می گویند “اصلا این موضوع غیرعادی نیست”، زیرا مجسمه ها معمولاً قبل از کنده شدن تخریب می شدند.
کارشناسان همچنین یک کوزه شیشه ای رومی شش ضلعی “بسیار خوب حفظ شده” را بازیابی کردند – که اگرچه گمان می رود قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال می رسد، دارای قطعات بزرگ دست نخورده بود – و همچنین دارای کاشی های بزرگ سقف، گچ دیواری رنگ آمیزی شده و کوزه های سوزاندن رومی بود.
گروهی بر این باورند که این مکان – یک تپه طبیعی که با خاک پوشانده شده است تا تپه بلندتری ایجاد شود – ممکن است محل دفن عصر برنز بوده باشد. بعداً این بنا با یک ساختمان مربع شکل جایگزین شد که کارشناسان فکر می کنند مقبره رومی است.
HS2 در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «مصالح رومی که در خندق اطراف یافت می‌شوند بیش از حد تزئین شده‌اند و تعداد آن‌ها به اندازه‌ای نیست که نشان دهد این مکان یک ساختمان خانگی است.
یافته ها به آزمایشگاه تخصصی منتقل می شود و در آنجا تمیز و بررسی می شود.
ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید