در حالی که سانچی چند روز در آتش می سوخت، بالاخره در آب های چین غرق شد. بعد از غرق شدن سانچی، گواهی فوت ۳۰ خدمه سانچی صادر و سه جسد به ایران بازگردانده شدند. اما تعدادی از خانواده ها مرگ عزیزان خود را در کشتی سانچی قبول نکردند و با پیگیری قضایی از سوی آنها گواهی فوت تعدادی از خدمه ابطال شد. و حالا این سوال در ذهن خانواده ها هر روز موج می زند:«سرنوشت خدمه سانچی چه شد؟ آیا آنها زنده هستند؟»

یک عکس مهم ترین سند برای فرضیه زنده بودن خدمه سانچی است. عکسی که در اختیار خانواده خدمه سانچی قرار دارد و ارائه آن به دادگاه یکی از دلایل مهمی بود که باعث شد گواهی فوت خدمه سانچی ابطال شود.

هر چند خانواده ها به دلایل محرمانه از انتشار این عکس خودداری کرده اند اما استناد به این عکس نقطه عطف پرونده آنهاست.

در این عکس که به روئیت خبرنگار ما نیز رسیده است ، دیده می شود که در زمان آتش سوزی سانچی تعدادی خدمه روی عرشه کشتی سانچی ایستاده اند.اما با توجه به محرمانه بودن این عکس از انتشار آن معذوریم.

احمد ذاکری وکیل کانون وکلای استان فارس که وکالت ۹ خانواده خدمه سانچی را بر عهده دارد، گفت :«آخرین اتفاقی که در این پرونده افتاد این بود که گواهی فوت ۹ خدمه سانچی در دادگاه ابطال شد که این حکم قطعی شده است.

آقای ربیعی وزیر محترم سابق کار روزی که سانچی آتش گرفت، در نامه ای بدون سربرگ و غیررسمی از رئیس جمهور درخواست کرد که خدمه سانچی را شهید محسوب کنند و به این ترتیب خانواده گواهی فوت برای همه خدمه در حالی صادر شد که هیچ پزشکی اجساد را رویت و مشاهده نکرده بود. به همین دلیل ۹ خانواده مرگ عزیزشان را که خدمه این کشتی بودند نپذیرفتند. به این ترتیب دهها عکس و سند به دادگاه ارائه دادیم که نشان می داد دلیل متقنی برای فوت خدمه وجود ندارد.»

حریق روی سانچی چقدر حرارت داشت؟

ذاکری در مورد دلایل ارائه شده به دادگاه برای اثبات اینکه دلیل محکمی بر فرض مرگ خدمه وجود ندارد گفت:«در گزارش هایی که تهیه شده بود گفته می شد  در اثر حریق یک هفته ای روی سانچی دمای آن به هزار درجه رسیده بود.

همچنین انفجارهای متعدد ناشی از محموله آتش زا و سپس غرق شدن کشتی و مدفون شدن در عمق صد متری احتمال زنده بودن خدمه وجود ندارد. اما؛ اینکه گفته شده حریق روی کشتی هزار درجه حرارت داشته را کسی در آنجا از کشور ما نبوده و ندیده است. چینی ها این مورد را ادعا کردند و مدیرعامل سابق شرکت نفتکش در روز هفتم پس از حادثه اعلام کرد که دمای آب به ۸ الی ۱۰ درجه رسده و به همین دلیل امدادگران چینی توانستند روی عرشه کشتی بروند. اگر در ابتدا دما حدود هزار درجه بود چطور در یک هفته این همه اختلاف دما به وجود آمد؟»

اجساد خدمه سانچی پودر شده بود؟

در روز دوم بعد از حادثه جسد میلاد آروی در حالی که جلیقه به تن داشت به صورت سالم کشف شد و این در حالی بود که لباس غوطه وری در آب پوشیده بود. ذاکری در ادامه توضیحات خود گفت: «میلاد آروی فرصت کرده و جلیقه نجات پوشیده و از کشتی خارج شده بود. روز هفتم که امدادگران چینی روی عرشه کشتی رفتند، دو جسد مجید نقیان افسر اول و محمد کاووسی تکاب که افسر تدارک بود نیز در حالی که جلیقه نجات به تن داشتند اما کاملا سوخته بودند روی عرشه کشتی کشف شد و به همراه جعبه سیاه از کشتی خارج شدند.»

ذاکری در ادامه گفت:«در جلسه ملی نفتکش عنوان شد که خدمه در کابین ها خفه و پودر شدند و علت مرگ آنها استنشاق گازهای سمی عنوان شد. در حالی که سه جسد یاد شده پودر نشده بودند. حتی دو جسد سوخته که بعد از هفت روز روی عرشه کشتی کشف شدند با فشار آب پودر نشده بودند.با اینکه میلاد آروی روغن کار بود و در پایین ترین قسمت کشتی کار می کرد اما باز هم توانسته بود خودش را با جلقه نجات به عرشه برساند. پس چطور می توان پذیرفت که بقیه فرصت نکرده باشند؟

همچنین اگر خدمه کشتی سانچی به دلیل استنشاق گاز سمی فوت کرده بودند، کشتی صفر کریستال هم با آن برخورد کرده بود باید خدمه اش در معرض خطر قرار می گرفتند.اما آنها زنده ماندند.

بعد از این مطرح شد که دود غلیظ وارد سانچی شده و در عرض یک الی سه دقیقه همه خدمه خفه شده و بعد آتش باعث شد که اجساد از بین بروند.اما صوت جعبه سیاه بیش از سه دقیقه است که با فرضیه طرح شده تناقض دارد.و در مورد این فرضیه هم پیدا شدن جسد سالم میلاد آروی و دو جسد سوخته دیگر این احتمال را از بین می برد.

علاوه بر این نمی توان احتمال داد که خدمه در اتاق پل فرمانداری فوت کرده اند چون صدای کاپیتان که دستور خروج می دهد ضبط شده و بعد صدای باز شدن در هم ضبط شده است.خانواده ها معتقدند که در سمت راست کشتی سانچی،کشتی نجاتی بوده که خدمه از طریق آن خارج شده اند.»

ماجرای تماس های مشکوک با خدمه سانچی چه بود؟

یکی دیگر از تماس های مشکوک از این قرار بود:«روز سوم یا چهارم بعد از حادثه یک فرد ناشناس با خانواده آقای سادگی که از ملوانان کشتی بود تماس گرفته بود. تماس با شماره خصوصی این ملوان هم برقرار شده بود که این شماره را فقط همسر آقای سادگی داشت که تازه ازدواج کرده بودند.

در این تماس مادر ملوان را با اسم کوچیک صدا زده و می گویند ملوان سالم است. از آن زمان تا ۹ ماه بعد پیام هایی که مادر خدمه ارسال می کرد تیک میخورد. وقتی خانواده خدمه در دادسرای بین الملل موضوع را جهت پیگیری مطرح کردند،خط مورد نظر مسدود شد.»

ذاکری در مورد ماجرای یکی دیگر از تماس ها گفت:«یک خانواده که رضایت داده و گواهی فوت را هم پذیرفته اند، سه روز بعد از حادثه گفته بودند که فردی ناشناس با خواهر خدمه خواهر تماسی گرفته است. در این تماس خانواده ملوان صدای خود ملوان را شنیده بودند که گفته بود من زنده ام و همه دوستانم هم زنده هستند. احتمال می دهیم صدای ماوان در این تماس صدای ضبط شده بوده که خانواده بارها تاکید کردند که در موردشنیدن صدا تردید ندارند.»

آخرین تماس برقرار شده با خانواده ملوانان سانچی همین هفته قبل بود که با یکی از خانواده های رضایت داده تماسی برقرار شده است. اما به دلیل اینکه تماس های ورودی کدگذاری شده است، نمی توان به درستی فهمید که از کدام کشور تماس برقرار می شود.

ذاکری در مورد مطالبه خانواده خدمه سانچی می گوید:«این خانواده ها تقاضا دارند کشتی از اعماق آب بیرون آورده شده و برش داده شود تا از بقایای جسد تحویل خانواده ها شود. مطابق گزارش های رسیده، گفته شده که کشتی سانچی بعد از فرو رفتن در آب به دلیل اختلاف ایجاد شده ناگهانی،جمع شده که در این صورت اگر فرض را بر صحت گزارش ها بگذاریم باید اجساد در کشتی باقی باشد.خانواده هایی که مرگ عزیزشان را نپذیرفته و گواهی فوت خدمه را با رای دادگاه ابطال کردند؛ به دلیل اینکه گواهی انحصار وراثت نگرفتند،نزدیک به ۴۰ ماه است که حقوقشان قطع شده است.»

هفته قبل یکی دیگر از تماس های مشکوک این بار با خانواده محبی گرفته شد که فرزند خود را در آتش سوزی سانچی از دست دادند ولی بعدا با اعلام رضایت گواهی فوت او را پذیرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید