به گزارش CNN فارسی، به گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در صورت بی‌اعتنایی به تضمین‌های امنیتی مورد درخواست مسکو و ادامه خط مشی تهاجمی غرب، روسیه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

سرگئی لاوروف جمعه، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، با تاکید بر این که مسکو بر مشارکت نظامیان آمریکایی در مذاکرات، اصرار دارد، قول داد که وزارت خارجه روسیه، اجازه نخواهد داد، ابتکار عمل روسیه، در گفت‌وگوهای بی‌پایان، غرق شود.

لاوروف تاکید کرد که پیشنهادات روسیه با هدف ایجاد نظمی نوین در توافقات با غرب در زمینه‌های امنیتی و مشروعیت‌‍بخشی به آن است.

لحن تهدید‌آمیز سفیر روسیه در واشینگتن

همزمان آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، جمعه ۳۱ دسامبر، با بیان این که تداوم تهدیدات جهان غرب علیه روسیه، این کشور را به استفاده از نقاط ضعف غرب سوق خواهد داد، افزود: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نمی‌توانیم از آن عقب بنشینیم.»

آنتونوف گفت: «ادامه تهدیدات نظامی علیه روسیه، ما را به پاسخ دادن به تهدیدات وادار خواهد ساخت. نباید هیچ تردیدی در مورد عزم ما برای دفاع از امنیت خود وجود داشته باشد.»

تاکید آلمان بر پشتیبانی از اوکراین

در همین راستا، اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان، در نخستین سخنرانی سال نو خود در این منصب، ضمن تاکید بر حمایت آلمان از اوکراین در برابر حمله احتمالی روسیه، خاطر نشان کرد: «ما با چالش‌های جدیدی در ارتباط با اوکراین روبرو هستیم. حرمت مرزها، موضوعی بسیار پر اهمیت و غیر‌قابل مذاکره است.»

غیر عادی بودن این نحوه از اولتیماتوم دادن‌های متقابل، آن‌ هم در آغاز سال نو، معلول بالاگرفتن تنش‌های نظامی در مرز روسیه – اوکراین در پی حضور دهها هزار نیرو و تسلیحات روسی در چند هفته اخیر است؛ هر چند که مسکو ضمن نفی هر گونه نیت تهاجمی علیه کییف، بر لزوم دفاع از خود در برابر اقدام خصمانه احتمالی جهان غرب، تاکید ورزیده است.

دیدگاهتان را بنویسید