به گزارش CNN فارسی، کاوه افراسیابی، شهروند ایرانی متهم به جاسوسی برای جمهوری اسلامی در آمریکا، از دادگاه خود خواست تا پرونده رسیدگی به اتهام او را سه ماه به تعویق انداخته تا او بتواند به اوکراین سفر کرده و علیه نیروهای روسیه بجنگد.

وبگاه «واشینگتن‌ فری‌بیکن» در گزارشی با اشاره به این درخواست افراسیابی، به نقل از برخی کارشناسان، این اقدام متهم را تلاشی «خنده‌دار» برای فرار از سیستم قضایی دانست.

این وبگاه خبری به نسخه‌ای از ایمیلی دست پیدا کرده است که متهم روز دوشنبه به قاضی این پرونده ارسال کرده بود.

افراسیابی در این ایمیل، خواستار تعویق محاکمه خود شده تا بتواند به اوکراین سفر کرده و از «جنگ کی‌یف برای استقلال این کشور در برابر تعرض روسیه» حمایت کند.

پلیس فدرال ایالات متحده در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرده بود کاوه لطف‌الله افراسیابی را به دلیل فعالیت غیرقانونی ثبت‌نشده به عنوان «کارگزار رژیم ایران» دستگیر کرده است.

افراسیابی متهم است که از سال ۲۰۰۷ حدود ۲۶۵۰۰۰ دلار از دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد دریافت کرده، و از مزایای بیمه درمانی این دفتر برخوردار شده است، و در ازای این حقوق و خدمات، برای حکومت ایران لابی‌گری کرده است.

او در نامه خود به قاضی پرونده عنوان کرده است: «این نامه را می‌نویسم تا اجازه ترک موقت و پیوستن به یگان نیروهای خارجی حمایت‌کننده از اوکراین صادر شود.»

افراسیابی خود را در این نامه، «کارشناس سیاسی و فعال همیشگی صلح» دانسته و افزوده است: «با رفتن به اوکراین و کمک به هدف آن‌ها، به ندای انسان‌دوستانه خود پاسخ می‌دهم.»

او همچنین در این نامه متعهد شده است، در صورتی که خارج از آمریکا سفر کند، به ایران فرار نخواهد کرد.

این متهم به کارگزاری برای رژیم ایران در این زمینه تصریح کرده است: «به شما اطمینان خاطر می‌دهم که هیچ هدف دیگری ندارم و هیچ علاقه‌ای برای بازگشت به ایران ندارم. کشوری که به‌طرز وحشتناکی در محکوم‌کردن تهاجم روسیه شکست خورده است.»

افراسیابی در ادامه نامه خود، با اشاره به اعزام نیروهای چچنی به اوکراین و جنگیدن در صف روسیه، مشارکت خود در این جنگ را «الگوی خوبی» برای دیگر مسلمانان دانست.

به گفته متهم این پرونده، او ترسی برای از دست دادن جان خود به‌عنوان یک داوطلب طرفدار اوکراین ندارد و آن را «بهایی قابل‌قبول» دانست.

وبگاه «واشینگتن فری‌بیکن» پیشتر خبر داده بود، دولت بایدن محاکمه کاوه افراسیابی را سه بار به تعویق انداخته است. این اقدام آمریکا نگرانی‌ها را در این باره افزایش داد که قصد دارد از این پرونده جنجالی به عنوان «ابزار چانه‌زنی» با جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای«برجام» بهره‌برداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید