به گزارش CNN فارسی ، معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه ایران اعلام کرد: در چارچوب اقدام متقابل حقوقی علیه دولت و مقامات آمریکایی و با عنایت به طرح دعوای تعدادی از آسیب‌دیدگان از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی علیه دولت آمریکا و مقامات وقت اجرایی این کشور نزد شعبه ۵۵ حقوقی دادگستری تهران به دلیل حمایت‌های مادی و معنوی صورت گرفته خواندگان آمریکایی از دولت شاه ایران و تشویق و تحریک دولت شاهنشاهی و ساواک به ارتکاب جنایات و شکنجه علیه آنان، پس از برگزاری جلسات رسیدگی، دادگاه، دولت آمریکا و سایر خواندگان آمریکایی را به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۷۲۶ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۰ دلار در این پرونده‌ها محکوم کرد.
تعداد خواهان‌های این پرونده‌ها ۵۵ نفر از زندانیان سیاسی و ورثه آنها از استان‌های تهران، گلستان، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی است. خواندگان این پرونده‌ها نیز دولت آمریکا، سازمان سیا، وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی و ورثه هفت نفر از روسای جمهور پیشین و مقامات آمریکا است.
براساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تاکنون، محاکم آمریکا علیه دولت و مقامات ایرانی مبلغی حدود ۱۹ میلیارد دلار رأی صادر کرده‌اند. یکی از برنامه های نظام قضایی، شناسایی اموال و دارایی های آمریکا در کشورهای ثالث از طرق مختلف و انجام هماهنگی با محاکم آن کشورها برای بررسی امکان اجرای این احکام است.

دیدگاهتان را بنویسید