به گزارش CNN فارسي ، در بحبوحه جنگ سرد که در نهایت با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پایان گرفت، جهان یک مسابقه تسلیحاتی بی‌‌سابقه را شاهد بود. در طول این دوران که تقریبا ۴۵ سال طول کشید، آمریکا و شوروی هر کدام به‌دنبال دستیابی به آخرین فناوری‌های نظامی بودند؛ از توپخانه گرفته تا موشک‌های بالیستیک، تانک، جنگنده و… .

طه عبد‌الناصر رمضان در گزارشی در وب‌سایت العربیه، در این زمینه می‌نویسد که دو طرف برای اینکه پی ببرند طرف مقابل تا چه حد پیش رفته و به چه توانمندی‌های رسیده است، به جاسوسی کردن از هم روی آوردند.

در این میان، اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۶۷ یک دستاورد استثنایی کسب کرد و توانست یکی از آخرین فناوری‌های نظامی ایالات متحده را از قلب اروپای غربی با پست به مسکو منتقل کند.

برای این کار، سرویس اطلاعات و امنیتی اتحاد جماهیر شوروی (کا.گ.ب.) در سال‌های میانی دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه ۱۹۶، یک خلبان آلمان غربی با نام ولف-دیتهاردت ناپه، یک معمار آلمانی به نام مانفرد رامینگر و یک مرد لهستانی ساکن آلمان غربی به‌ نام جوزف لینوفسکی را به خدمت گرفت.

در ابتدا به این تیم ماموریت دشواری داده شد. آن‌ها مامور شدند یک سامانه راداری آمریکایی را بدزدند و با یک فروند جنگنده فانتوم به مسکو فرار کنند‌؛ اما این تیم وقتی دید اجرای این ماموریت ممکن نیست، پیشنهاد دیگری مطرح کرد. آن‌ها پیشنهاد دادند یک موشک هوا‌به‌هوای پیشرفته آمریکایی با نام ای‌آی‌ام-۹ سایدویندر (AIM-9 Sidewinder) را که به حسگرهای حرارتی مجهز بود، از آلمان غربی بدزدند و به مسکو بفرستند. اما چگونه؟

این سه مامور سازمان اطلاعات و امنیت شوروی در سحرگاه ۲۲ اکتبر ۱۹۶۷، با بهره‌گیری از مه غلیظ صبحگاهی و سهل‌انگاری و بی‌توجهی نگهبانان و البته نقشه‌هایی که در دست داشتند، به پایگاه نظامی نیوبورگ، در شمال مونیخ، نفوذ کردند.

آن‌ها به داخل انبار مهمات پایگاه نظامی نیوبورگ رفتند و با چرخ‌دستی، یک موشک هوا‌به‌‌‌هوا ای‌آی‌ام-۹ سایدویندر را دزدیدند و در نهایت با ماشین رامینگر از منطقه خارج شدند.

رامینگر وقتی به خانه‌اش در روستای کرفلد آلمان غربی، واقع در شمال شهر دوسلدورف، رسید، قطعات موشک آمریکایی را از هم جدا کرد، آن‌ها را در جعبه‌های جداگانه گذاشت و در نهایت به یکی از دفاتر اداره پست دوسلدورف تحویل داد تا به مسکو فرستاده شوند. وزن جعبه‌ها زیاد بود و رامینگر مجبور شد برای ارسال قطعات موشک پیشرفته آمریکایی به مسکو، ۷۹ دلار و ۲۵ سنت اضافه بار بپردازد.

جاسوس‌های شوروی می‌دانستند که بسته‌های پستی قرار است از مسیر کپنهاگ، پایتخت دانمارک، به مسکو برود. بنابراین رامینگر یک بلیت هواپیما برای همان پروازی که قرار بود قطعات موشک‌ آمریکایی را به مسکو ببرد خرید، اما به دلیل یک اشتباه پستی، بسته‌ها به دوسلدورف برگشت خورد و رامینگر هم مجبور شد دوباره به آلمان غربی برگردد. اما در نهایت، قطعات موشک پیشرفته آمریکایی ای‌آی‌ام-۹ سایدویندر با ۱۰ روز تاخیر و هزینه‌ کردن تنها ۷۹ دلار و ۲۵سنت، با پست هوایی به مسکو رسید.

یک سال بعد، در سال ۱۹۶۸، پلیس آلمان غربی این سه مامور کا.گ.ب. را به اتهام جاسوسی برای شوروی دستگیر کرد. در دادگاهی که تشکیل شد، هر یک از آن‌ها به سه تا چهار سال زندان محکوم شدند.

دیدگاهتان را بنویسید