به گزارش CNN فارسی ، این دو دانشمند مقیم آمریکا به دلیل توصیف مکانیک نحوه درک انسان از احساس سرما و گرما و فشار از طریق تکانه های عصبی این جایزه دریافت کردند.

جولیوس استاد دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو است. پاتاپوتیان استاد مؤسسه پزشکی هوارد هیوز در Scripps Research در ، کالیفرنیا است.

مجمع نوبل در اعلان این جایزه گفت: “توانایی ما در احساس گرما ، سرما و لمس برای بقا ضروری است و بر تعامل ما با جهان اطراف تأثیر می گذارد.”
جولیوس از کپسایسین ، یک ترکیب تند از فلفل چیلی که باعث ایجاد احساس سوزش می شود ، برای شناسایی حسگری در انتهای عصبی پوست که به گرما واکنش نشان می دهد ، استفاده کرد.

.
توماس پرلمن ، دبیر مجمع نوبل و کمیته نوبل ، گفت که این کشف “اسرار طبیعت را باز می کند و در سطح مولکولی توضیح می دهد که چگونه این محرک ها به سیگنال های عصبی تبدیل می شوند. باید دانست که این یک کشف مهم و عمیق است.”
کمیته نوبل توضیح داد که وقتی جولیوس شروع به مطالعه کرد که چرا کپسایسین باعث سوزش می شود ، قبلاً مشخص بود که این ترکیب سلول های عصبی را ایجاد می کند و باعث ایجاد درد می شود – اما این که دقیقاً چگونه اتفاق می افتد “یک معمای حل نشده” برای او بود.
جولیوس و تیمش کتابخانه ای از میلیون ها قطعه DNA متناظر با ژن ها ایجاد کردند که در نورون های حسی بیان شده و می توانند به درد ، حرارت و لمس واکنش نشان دهند. آنها سپس ژنهای این مجموعه را به سلولهایی که معمولاً به کپسایسین واکنش نشان نمی دهند وصل کردند تا ژن واحدی را که باعث ایجاد حساسیت شده است ، بیابند.

کمیته نوبل گفت ، جولیوس بعداً دریافت که گیرنده کپسایسین که او کشف کرده یک گیرنده گرما است که در دماهایی که دردناک تلقی می شوند فعال می شود.

در همان زمان ، پاتاپوتیان و همکارانش در تلاش بودند تا بفهمند چگونه محرک های مکانیکی می توانند به حس لامسه و فشار ما تبدیل شوند.
ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید