به گزارش CNN فارسی، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سرفرماندهی مرکزی ارتش آمریکا «سنتکام»، با توجه به حملات موشکی اخیر ایران به پایگاه‌های «عین‌الاسد» در عراق و «التنف» در سوریه، گفته است در حال حاضر خطر موشکی ایران بیشتر از تهدید اتمی آن است، اما در رویارویی مستقیم، آمریکا رژیم ایران را شکست می‌دهد.

دوشنبه، ۲۷ دسامبر، به نظر مکنزی، تهران این توانایی را به دست آورده تا دشمنان خود را از طریق «آبشار موشکی» فلج کند. او می‌گوید: «آنها ظرفیت استراتژیک بالایی دارند، چرا که توانایی غرق کردن دشمن توسط آبشار موشکی را به دست آورده‌اند.»

ایران در حال حاضر دارای بزرگترین مجتمع‌های زیرزمینی شناخته‌شده در خاورمیانه برای برنامه‌های موشکی و هسته‌ای است. آنها تونل‌های زیادی در دل کوه کنده‌اند که گاهی تا پانصد متر زیر زمین فرو می‌روند. برخی از مجتمع‌ها چندین کیلومتر طول و عرض دارند، و رژیم ایران آنها را «شهرهای موشکی» می‌نامد.

بر اساس ارزیابی منابع اطلاعاتی آمریکا، جمهوری اسلامی دارای هزاران موشک بالستیک است، که می‌توانند تا فاصله دوهزار کیلومتر در هر جهت پرواز کرده و از شرق به هند و چین، از شمال به روسیه، از غرب به یونان و اروپای مرکزی، و از جنوب به شاخ آفریقا برسند.

ایران همچنین صدها موشک کروز دارد، که می‌توانند از زمین یا کشتی پرتاب شوند، و در ارتفاع کم پرواز و از چندین جهت حمله کنند. ردیابی آنها برای رادار یا ماهواره دشوارتر است، چرا که بر خلاف موشک‌های بالستیک، موتورهای آنها روشن نمی‌سوزند. سپاه پاسداران در سال ۲۰۱۹ با موشک‌های کروز خود به تاسیسات نفتی «آرامکو» در پادشاهی عربی سعودی حمله کرد.

مکنزی به «CNN» گفته است که با وجود تمام این تهدیدها، آمریکا می‌تواند طی یک رویارویی مستقیم، ایران را شکست بدهد. به گفته او: «اگر آنها بی‌هوا حمله کنند، جنگی خونین درخواهد گرفت. آسیب زیادی می‌بینیم، اما در بلندمدت پیروز خواهیم شد. شاید یک سال طول بکشد.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز گذشته در گفت‌وگویی با همین نشریه فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه را «خصمانه‌ و خشن» توصیف کرده و گفته است ایران در یک اشتباه محاسباتی «در حال بازی با آتش» هستند.

مالی گفت جمهوری اسلامی ثابت کرده از برنامه موشک‌های بالستیک برای تهدید همسایگان خود استفاده می‌کند و ایالات متحده در خصوص میزان تحویل تسلیحات ایران به نیروهای نیابتی در منطقه‌ نگران است.

دیدگاهتان را بنویسید