به گزارش CNN فارسی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اظهاراتی با تکرار ادعای ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دولت اوکراین را «دست‌نشانده» آمریکا خواند و مدعی شد، مردم اوکراین دولت کی‌یف را قبول ندارند.

خامنه‌ای، سه‌شنبه ۱ مارس، با حمله به «انقلاب‌ رنگی» کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه، آن را کودتای رنگی کشورهای غربی خواند و آمریکا را مقصر اوضاع فعلی اوکراین دانست.

انقلاب رنگی به مجموعه‌ای از انقلاب‌های خشونت‌پرهیز اطلاق می‌شود که از اواخر دهه هشتاد میلادی تا اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی دربرخی از کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه ادامه داشت.

گروه‌های ضد کمونیستی در شکل‌گیری این انقلاب‌ها، که منجر به سقوط دولت‌های «اقتدارگرا» شد، نقش بسزایی داشتند.

مقامات جمهوری اسلامی و روسیه که از مخالفان شکل‌گیری انقلاب رنگی بودند، بارها نسبت به شکل‌گیری این انقلاب‌ها در کشورهای خود هشدار داده‌اند.

خامنه‌ای در اظهاراتی که بدون حضور افراد در محل و به‌صورت تلویزیونی منتشر شد، اوکراین را قربانی سیاست آمریکا خواند و مدعی شد، اگر مردم اوکراین حامی دولت خود بودند، «در میدان» به مقابله با روسیه می‌پرداختند.

حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین وارد ششمین روز خود شده و مقامات دو طرف از برگزاری قریب‌الوقوع دور دوم مذاکرات خبر داده‌اند.

مقامات ایران از آغاز این جنگ، انگشت اتهام را به سمت آمریکا گرفته و با نگرانی‌های روسیه را «قابل درک» خوانده‌اند.

خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهارات خود به اقدام مستقیم علیه آمریکا اشاره کرد و گفت، آمریکا ریشه بحران اوکراین است و برای حل کردن این بحران، در صورت وجوده اراده می‌باید علیه آمریکا اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید