به گزارش CNN فارسی ، نشست علمی پژوهشی دین و فضای مجازی با محوریت حاکمیت و سیاست‌گذاری رمزارز از منظر فقه به صورت حضوری و آنلاین به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حزوی مرکز ملی فضای مجازی و همزمان با هفته پژوهش برگزار شد. آیت الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این نشست، درباره خرید زمین مجازی در متاورس و همچنین مبادله رمزارزها اظهار نظر کرد.

به گفته آیت الله اراکی، داد و ستد دارای قوانین متعددی است و یکی از قوانین مهم داد و ستد این است که آنچه فرد می‌دهد ‌و آنچه می‌گیرد ارزش برابری داشته باشند. قرآن کریم هم مساوی نبودن داد و ستد را مذموم دانسته و بر رعایت عدل در مبادلات اقتصادی تاکید کرده است. وی اضافه کرد:

مبادله‌ها گاهی به صورت کالا به کالا انجام می‌شود و گاهی به واسطه پول. در مبادله کالا به کالا واجب است که هر دو طرف معامله، یعنی چیزی که داده می‌شود و چیزی که گرفته می‌شود دارای ارزش مالی یکسانی باشند و در معامله به واسطه پول هم همینطور است. اگر معیار تعیین ارزش یک چیز اعتباری باشد، فرد ظرف خالی می‌دهد و ظرف پر می‌گیرد که در این معامله تعادل رعایت نشده است. سیستم اقتصادی آمریکا همین‌گونه است، یعنی خلق پول بدون رعایت عدالت.

آیت الله اراکی همچنین گفت چیزی می‌تواند به عنوان پول قرار بگیرد که ارزش استعمالی داشته باشد یا حواله بر آن باشد؛ مثل چاپ پول در کشور که حواله بر کالا است. وی رمزارزها را یک اعتبار محض دانست و افزود اگر رمزارزی باشد که برای کشور خود تعیین کنیم و به واسطه آن با سایر کشورها مبادله کنیم مشکلی ندارد، چرا که بر این اساس چیزی صورت می‌گیرد که آن کشورها خودشان پذیرفته بودند. اما اگر بخواهیم در جامعه خود رواج بدهیم باید بر اساس قسطی انجام شود که در اسلام به عنوان قسط پذیرفته شده باشد. اسلام چیزی را در معامله قبول می‌کند که منفعت طرفین داشته باشد و چیزی مثل رمزارزها که اعتبار محض است ارزش ندارد.

خرید زمین مجازی از نظر شرعی جایز نیست

در ادامه یکی از حاضران در مورد خرید زمین مجازی در متاورس سوال پرسید که عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال گفت شیء را با لاشیء و مال را با لامال نمی‌توان مبادله کرد و به همین دلیل این مساله از نظر شرعی جایز نیست. آیت الله اراکی افزود این حقه همیشگی آمریکا بوده است که بر سر دیگر کشورها کلاه بگذارد. آمریکا اکنون با همین شیوه‌های ناعادلانه به یکی از قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل شده است.

 

یکی دیگر از حضار پرسید اگر به رمزارز به عنوان یک اعتبار بدون پشتوانه نگاه شود، در برخورد با ریال هم این مشکل وجود دارد. عضو مجلس خبرگان در این باره گفت:

بله در مورد ریال هم این مساله وجود دارد، اما بر اساس اضطرار تاکنون ادامه پیدا کرده است. خیلی از مسائل جامعه در قالب فقه خرد جلو می‌رود و در برخی موارد هم با عنوان احکام ثانویه تعریف می‌شود که این مشکلات از عدم تدوین فقه حکومتی جامع ناشی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید