به گزارش CNN فارسی، اکبر کاوسی‌ امید، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان روز پنجشنبه سوم شهریور در جمع خبرنگاران و در واکنش به اعتراض شهروندان همدان علیه بی‌کفایتی مسئولان در زمینه تامین آب این شهر، از مردم عذرخواهی کرد.

کاووسی امید گفت: «امروز مسئله‌ اول همدان کمبود آب است و برای این بی‌تدبیری ها از مردم دانای همدان عذرخواهی می‌کنم.»

به گفته این مقام محلی بی‌آبی شهروندان را با چالش مواجه کرده و این در حالی است که از ماه رمضان سال گذشته مشکلات کمبود آب شروع شده بود اما “هشدارهای لازم به شهروندان داده نشده” است.

او افزود، قرارگاه خاتم‌النبیا پیمانکار پروژه آب‌رسانی از سد تالوار به همدان بوده است.

پروژه آب‌رسانی از سد تالوار در منطقه شمال غرب ایران به همدان  از حدود ۱۸ سال پیش در جریان است. خبرگزاری تسنیم در گزارشی درباره این پروژه نوشت، از سال ۸۶ تا سال ۹۹ این پروژه تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

پروژه‌های آب‌رسانی قرارگاه خاتم‌النبیا

۲۴تیرماه سال جاری معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفته بود، :قرارگاه خاتم الانبیا، بازوی اقتصادی سپاه پاسداران، عملیات اجرایی طرح آب رسانی به همدان را بر عهده دارد و قرار است سرعت اجرای کار بیشتر شود.

محمد جوانبخت در سفر یک روزه به استان همدان و بازدید از روند اجرای پروژه آبرسانی همدان در دیدار با استاندار همدان از شیوه کار قرارگاه خاتم الانبیا ابراز رضایت کرده بود.

این کلان شرکت حکومتی پس از پایان جنگ عراق و ایران با هدف بازسازی ویرانی‌ها تأسیس شد و به مرور به پیمانکار اصلی پروژه‌های کلان اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی تبدیل شد.

اکنون این قرارگاه تلاش می‌کند بحران کم آبی همدان را با “حفر چاه و اجاره چاه‌های آب کشاورزی و چشمه‌های بالادستی” تا حدودی موقتا حل کند.

ورود دادستان به بحران کم‌آبی 

حسن خانجانی‌موقر، دادستان همدان نیز در ادامه اعتراض‌ها از تشکیل پرونده قضایی برای پیگیری مسئله قطعی آب در این شهر خبر داد.

دادستان همچنین از “عوامل متعدد پشت پرده” صحبت کرده و گفته است: «بانیان وضع موجود در هر سطحی باشند بازخواست می‌شوند، اما تا تحقیقات کارشناسانه و تخصصی انجام نشود نمی‌توان بدون دلیل بگیر و ببند داشته باشیم.»

اعزام ۱۰۰ تانکر آب از تهران به بیمارستان‌های همدان 

در برخی از ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی از نیاز فوری آب در بیمارستان‌های همدان گزارش شده است. اعظم بهرامی، فعال محیط زیست ویدیویی از یک اتاق عمل در همدان منتشر کرده که این واقعیت را به وضوح نشان می‌‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید