به گزارش CNN فارسی ، سناتور دمکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به همراه جیم ریچ سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد این کمیته از ایالت آیداهو  طرحی را برای متوقف‌کردن پهپادهای ایران به این کمیته ارائه کردند.

به گفته منندز حکومت ایران به شکل روزافزون از پهپادها برای حمله به نیروها و منافع آمریکا در سراسر خاورمیانه و همچنین کشتی‌ها، تاسیسات بازرگانی و شرکای منطقه‌ای آمریکا استفاده می‌کند و تهدیدی جدی برای ثبات منطقه است. آنها گفته‌اند که این طرح به منظور مقابله با بکارگیری “پهپادهای مرگبار توسط ایران و گروه‌‌های تروریستی یا شبه‌نظامیان همسو” با این کشور است.

پیش از این نیز کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن هر گونه فروش و انتقال قطعات پهپادی به ایران یا از این کشور، مشمول تحریم‌های واشنگتن در قبال تسلیحات متعارف خواهد شد.

گریگوری میکس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۰ دسامبر گفته بود: «ایران و گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی همسو با این کشور با حملات پهپادی خود در خاورمیانه با هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی و کشتی‌های تجاری کشورهای شریک به طور فزاینده‌ای تهاجمی شده‌اند.»

کمیته روابط خارجی سنا روز پنجشنبه ۱۶ دسامبر در بیانیه‌ای که در رابطه با این طرح منتشر کرد، نوشت، طرح توقف پهپادهای ایران برای اصلاح قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از راه تحریم» موسوم به کاتسا است و تمامی اقداماتی که برنامه پهپادی ایران را پیش می‌برند، شامل این قانون خواند.

جیم ریچ با اشاره به حملات اخیر پهپادی انجام شده علیه نیروهای آمریکایی و نخست وزیر عراق و همچنین حملات مداوم به عربستان سعودی که به گفته آمریکا توسط گروه‌های نزدیک به ایران صورت می‌گیرد، تاکید کرد که آمریکا “باید اقدامات بیشتری برای مقابله با تروریسم منطقه‌ای ایران انجام دهد” و “این طرح هزینه‌هایی را بر برنامه پهپادی ایران و حامیان آن اعمال می‌کند.”

دیدگاهتان را بنویسید