به گزارش CNN فارسی، اخیرا سازمان فضایی چین نامه‌ای را به امور فضای بیرونی سازمان ملل متحد فرستاد و در آن از اسپیس ایکس شکایت کرد. سازمان فضایی چین در این نامه از نزدیکی بیش از حد ماهواره‌ای استارلینک به ایستگاه فضایی این کشور خبر داد و گفت این ایستگاه به ناچار دو بار مسیر خود را برای برخورد نکردن با ماهواره‌های استارلینک تغییر داد. رسانه‌ای شدن این نامه باعث شد تا بسیاری از مردم چین در شبکه اجتماعی ویبو از پروژه استارلینک ایلان ماسک انتقاد کنند و آن را خطری برای فضاپیماها و ماهواره‌های مستقر در مدار زمین بدانند.

شکایت چین از ایلان ماسک

 

سازمان فضایی چین با ادعای این که در تاریخ ۱ ژوئیه و ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ ایستگاه فضایی این کشور دو برخورد نزدیک با ماهواره‌های استارلینک را تجربه کرده نامه‌ای را به آژانس فضایی سازمان ملل متحد فرستاد و در آن از ایلان ماسک و شرکت اسپیس ایکس شکایت کرد. سندی که چین منتشر کرده حاکی از آن است که این ایستگاه برای برخورد نکردن با ماهواره‌های استارلینک مجبور شد دو بار مسیر خود را تغییر دهد. در همین رابطه دولت چین از آمریکا و اسپیس ایکس خواست تا رفتار مسئولانه داشته باشند.

 

بسیاری از کاربران چینی نیز پس از رسانه‌ای شدن نزدیکی دو ماهواره استارلینک به ایستگاه فضایی چین در شبکه اجتماعی Weibo چین (مشابه توییتر) از این پروژه ایلان ماسک انتقاد کردند و آن را انبوهی از زباله‌های فضایی دانستند. برخی از کاربران نیز این ماهواره‌ها را سلاح‌های جنگ فضایی آمریکا معرفی کرده و معتقدند ایلان ماسک یک سلاح ویژه برای ارتش آمریکا است. برخی دیگر نیز بر این باورند که پروژه استارلینک خطر جدی برای سایر فضاپیماها و ماهواره‌های مستقر در مدار زمین محسوب می‌شود.

واکنش ایلان ماسک به انتقاد چینی‌ها

 

ایلان ماسک در واکنش به نگرانی‌های دولت چین و آژانس فضایی اروپا در خصوص این که ماهواره‌های استارلینک باعث اشغال مدار زمین شده‌اند با رد این ادعا عنوان کرد فضا بسیار گسترده است و ماهواره‌ها نیز فقط بخش کوچکی را اشغال می‌کنند. وی تاکید کرد هم‌اکنون امکان استقرار ده‌ها میلیارد ماهواره در مدارهای نزدیک به زمین وجود دارد. از این رو ادعای این که ماهواره‌های استارلینک باعث مسدود شدن فضا شده‌اند منطقی نیست.

گفتنی است شرکت فضایی اسپیس ایکس تاکنون در قالب پروژه استارلینک حدود ۱۹۰۰ ماهواره را به فضا فرستاده است. همچنین اسپیس ایکس پروژه استارلینک را با هدف ارائه اینترنت پرسرعت در تمام نقاط سیاره زمین به اجرا رسانده و برای تکمیل آن باید هزاران ماهواره دیگر را نیز به فضا بفرستد.

دیدگاهتان را بنویسید