به گزارش CNN فارسی، نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه ۳۰ اوت (۸ شهریور) در بیانیه‌ای اعلام کرد جلوی تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف یک شناور بی‌سرنشین ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس را گرفته است. آمیخای استاین، خبرنگار میز دیپلماتیک تلویزیون «کان» اسرائیل، در توییتر عکسی از این اتفاق منتشر کرده است.

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، نیز با صدور بیانیه‌ای در مورد درگیری با سپاه گفت: «برخورد حرفه‌ای و شایسته خدمه کشتی «تاندربولت آمریکا» راه ایران را در انجام این عمل غیرقانونی سد کرد. این حادثه بار دیگر ادامه رفتار مخل ثبات، غیرقانونی و غیرحرفه‌ای ایران در خاورمیانه را نشان می‌دهد.»

کارشناسان می‌گویند درگیری‌ دریایی آمریکا و ایران در خلیج فارس می‌تواند بر روند مذاکرات هسته‌ای بین دو کشور برای احیای برجام تاثیر بگذارد.

آمریکا حضوری گسترده در خلیج فارس دارد و در هر شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس پایگاه نظامی دارد. بحرین مقر اصلی ناوگان پنجم آمریکا است. سپاه پاسداران در سال‌های اخیر، به تحرکاتش در خلیج فارس افزوده و بارها با نیروهای آمریکا و بریتانیا درگیر شده است. این درگیری‌ها گاه بر روند مذاکرات هسته‌ای نیز تاثیر گذاشته‌اند.

آمریکا و برخی متحدانش در منطقه در ۲۵ اوت، رزمایشی دریایی برگزار کردند، گرچه معلوم نیست ارتباطی بین اقدام سپاه پاسداران و این رزمایش وجود داشته باشد. نیروی دریایی آمریکا، عراق و کویت همراه گاردهای ساحلی آمریکا و کویت در این رزمایش شرکت کردند؛ از جمله کشتی‌های آمریکایی شرکت‌کننده کشتی گشت ساحلی «یو‌.اس‌.اس سیروکو» و شناور سریع «چارلز مالتروپ» بودند که در بحرین مستقرند و نشان‌دهنده حضور گسترده آمریکا در خلیج فارس است.

ناوگان پنجم آمریکا در مجموع در ۲۱ کشور و علاوه بر خلیج فارس، در دریای عمان، بخش‌هایی از اقیانوس هند، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و کانال سوئز نیز حضور دارد و بدین‌سان، در تامین آزادی آمد‌و‌شد دریایی در منطقه و بازرگانی جهان نقش مهمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید