به گزارش CNN فارسی ، بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، سود شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی بیش از دو برابر افزایش یافته است.

این افزایش سود در پی بالا رفتن قیمت انرژی و میزان نفت فروخته‌شده حاصل شده و سود خالص سه ماهه سوم آرامکو ۳۰/۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

پیشتر گزارش شده بود در پی افزایش قیمت انرژی در بازارهای جهانی، ارزش شرکت آرامکو در حال نزدیک شدن به شرکت اپل به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان است.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است همچنین اعلام کرده تولید گازهای گلخانه‌ای این کشور تا سال ۲۰۶۰ به صفر می‌رسد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز شنبه اول آبان این خبر را در پیامی که در کنفرانس «طرح سبز سعودی» در این کشور پخش شد، اعلام کرد.

او همچنین از برنامه‌های این کشور برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن به میزان بیش از ۲۷۰ میلیون تن در سال در چارچوب خبر داد.

آرامکو سال گذشته که ریزش قیمتهای انرژی به درآمدهای مالی این شرکت ضربه زده بود، برای تامین مالی پرداخت سود نقدی به سهامداران به سختی در تلاش بود. بزرگترین شرکت نفتی جهانی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ تنها ۱۲ میلیارد دلار درآمد خالص داشت.

ارزش سهام آرامکو روز یکشنبه حداکثر ۱.۵ درصد صعود کرد و به رکورد ۳۸.۳۰ ریال رسید اما بخشی از این رشد را از دست داد و نهایتا ۳۷.۹۰ ریال معامله شد. ارزش سهام آرامکو امسال ۸.۳ درصد رشد کرده و ارزش بازار این شرکت را به بیش از دو تریلیون دلار رسانده است. این شرکت بیانیه های مالی مفصل‌تری درباره واحدهای بالادستی و پایین دستی خود منتشر خواهد کرد.

سود نقدی سالانه ۷۵ میلیارد دلار که آرامکو متعهد شده است به سهامدارانش پرداخت کند، منبع تامین مالی مهمی برای دولت عربستان سعودی است که ۹۸ درصد سهم آرامکو را در اختیار دارد و تلاش می‌کند کسری بودجه خود را که سال گذشته پس از ریزش قیمت نفت تشدید شد، کاهش دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با وجود افزایش قیمت نفت، آرامکو درخواست بعضی از تحلیلگران برای دادن پول بیشتر به سهامداران را نادیده گرفته است. آرامکو به برنامه‌های خود برای هزینه ۳۵ میلیارد دلار در سال جاری متعهد مانده است. بخشی از این پول برای افزایش ظرفیت تولید نفت از ۱۲ میلیون بشکه در روز به ۱۳ میلیون بشکه استفاده خواهد شد. این پروژه قرار است در سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید