به گزارش CNN فارسی کاخ سفید روز دوشنبه، ۲۹ آذر، اعلام کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، طی هفته جاری سفری به اسرائیل خواهد داشت تا با مقامات این کشور درباره ایران و شماری از مسائل دیگر رایزنی کند.

به گفته کاخ سفید، آقای سالیوان در این سفر با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، دیدار می‌کند و همچنین دیداری نیز با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در رام الله، خواهد داشت.

این سفر در میانه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی به منظور احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، انجام می‌شود. دور اخیر این مذاکرات پیشرفتی نداشت و دور بعدی آن نیز قرار است که هفته آینده انجام شود.

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای گفت که جیک سالیوان در دیدار خود با مقامات اسرائیلی بر تعهد واشینگتن در رابطه امنیت اسرائیل تاکید خواهد کرد و با آنها درباره پاره‌ای از مسائل از جمله «تهدیدات ایران» مشورت می‌کند.

دولت اسرائیل همواره مخالف توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بوده، چه در دوره طولانی نخست وزیری بنیامین نتانیاهو و چه دولت کنونی نفتالی بنت.

وزیر دفاع اسرائيل: وضعیت وخیم اقتصادی فرصتی برای شکست حکومت ایران است

مقامات این کشور بارها خواستار توقف مذاکرات احیای برجام و افزایش فشار بر ایران شده‌اند. از جمله بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، طی سفری که اخیرا به واشینگتن داشت عنوان کرد که «ایران در حال حاضر قوی نیست و بنابراین الان زمان اقدام علیه آن است».

با این حال دولت جو بایدن در ایالات متحده، بر از سرگیری برجام تاکید دارد. جیک سالیوان کمتر از دو هفته قبل درباره اهمیت برجام گفت: «یک ایران مسلح به سلاح اتمی در همراهی با نیروهای نیابتی‌اش خطر بزرگ‌تری نسبت به ایران بدون سلاح هسته‌ای خواهد بود. بنابراین تصمیم ما این است که اطمینان حاصل کنیم آنها هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند و دیپلماسی بهترین راه است.»

آقای سالیوان طبق اطلاعیه کاخ سفیددر رام الله نیز با محمود عباس درباره تقویت روابط ایالات متحده و فلسطین و دستیابی به صلح و امنیت یکسان برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید