به گزارش CNN فارسی ، کویت در واکنش به سخنان اخیر وزیر اطلاع‌رسانی لبنان همراستا با سعودی و بحرین سفیر خود در بیروت را فراخواند و از کاردار سفارت لبنان خواست کویت را ترک کند.

در همین رابطه اتحادیه عرب شنبه ۳۰ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات لبنان باید برای کنترل واکنش‌ها در پی سخنان وزیر اطلاع‌رسانی این کشور اقدامات ضروری را انجام می‌دادند تا مانع قطع روابط لبنان با کشورهای خلیج و تشنج با دیگر کشورهای عربی می‌شدند.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب هم از افزایش تنش در روابط میان لبنان و کشورهای خلیج ابراز نگرانی کرد.

یک مقام مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب نیز گفت که دبیرکل این اتحادیه امید به کنترل وضعیت و آرامش در روابط لبنان با سعودی دارد و خواستار کاهش تنش‌ها میان بیروت با کشورهای خلیج و دیگر کشورهای عربی است.

به گفته این مقام، برخی طرف‌ها از وخامت و بحرانی‌شدن روابط میان لبنان و کشورهای خلیج سو استفاده می‌کنند.

سعودی جمعه سفیر خود از لبنان را فراخواند و خواستار خروج سفیر لبنان از کشور طی ۴۸ شد.

وزارت خارجه بحرین نیز روز گذشته به سفیر لبنان فرصت داد تا ۴۸ ساعت آینده این کشور را ترک کند.

سخنان جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره یمن و شبه‌نظامیان حوثی، واکنش‌های منفی فراوانی برانگیخت و طی آن بسیاری از شخصیت‌های سیاسی لبنانی خواستار استعفای او شدند.

واکنش شخصیت‌های لبنانی

سعد الحریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان و رهبر جریان المستقبل مسئولیت انزوای لبنان را متوجه حزب‌الله و ریاست جمهوری این کشور دانست. او گفت، حزب‌الله مسئول شرایط کنونی است که آشکارا با کشورهای عربی و خلیج دشمنی دارد.

سعد الحریری همچنین خواستار خروج ایران از لبنان و توقف تهدیدها علیه شهروندان لبنانی‌ شد.

او گفت که سیاست‌های غیرمسئولانه و شعارهای تهی، لبنان را به‌سوی انزوای فزاینده و بی‌سابقه‌ سوق داده است.

رهبر جریان المستقبل لبنان همچنین گفت که سعودی و کشورهای خلیج برابر سیاست‌های ایران در منطقه دست‌‌بسته نخواهند ماند.

سمیر جعجع، رهبر حزب نیروهای لبنانی در واکنش به تحولات اخیر خواستار اقدام اکثریت اعضای دولت لبنان جهت اتخاذ تصمیم‌ سریع برای جلوگیری از درد و رنج فزاینده مردم این کشور شد. او توقف روابط لبنان با کشورهای عربی را تراژدی بزرگی توصیف کرد.

اشرف ریفی، وزیر دادگستری اسبق لبنان نیز ضمن ابراز همبستگی با موضع سعودی در قبال لبنان گفت: «ما در لبنان گروگان اشغال‌گران جمهوری اسلامی ایران هستیم.»

ایلی محفوظ، رهبر جنبش التغییر در لبنان هم در واکنش به این تحولات گفت که دولت لبنان تحت قیمومت ایران باید از قدرت کنار برود. او افزود، دولت ناکارآمد نجیب میقاتی باید از قدرت کنار برود. ریفی گفت، کشورش گروگان ایران است و باید از این اشغالگری رها شود.

دیدگاهتان را بنویسید