به گزارش CNN فارسی ، ، کاهش توان نگهداری دام و هزینه‌های بالا و کمبود نهاده است.»

ابراهیم زارع، مدیر کل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی هم در این برنامه از افزایش ۳۰ درصدی قیمت دام سبک خبر داد و گفت: «قیمت گوشت گوسفند نسبت به نرخ تورم کمتر است، این در حالی است که خشکسالی هزینه‌های تولید دام را افزایش داده است.»

به گفته مدیر کل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی نرخ تورم در ایران ۴۵ درصد بوده، اما قیمت گوشت کمتر از این میزان رشد کرده است.

منصور پوریان، رییس شورای تامین‌کنندگان دام ایران نیز اعلام کرد ۷ میلیون راس دام روی دست دامداران ایران مانده است. او اضافه کرد دلایل این امر، کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز، و توقف یا کاهش فعالیت هتل‌ها، رستوران‌ها و تالار‌هاست که پس از شیوع کرونا اتفاق افتاد.

پوریان با تایید کشتار دام مولد از سوی دامداران به دلیل عدم توانایی نگهداری و پرداخت هزینه‌ها، گفت: «صادرات گوشت تنها راه نجات دامدار است.» رییس شورای تامین دام کشور پیشتر با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرده بود مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی اگر بخواهند گوشت بخرند گوشت گوساله خریداری می‌کنند.»

پوریان روز سه‌شنبه به ایلنا گفت بیشتر جمعیت دامی کشور گوسفند است و «جمعیت سه فصل تولید، یعنی زمستان ۹۹ و همچنین بهار و تابستان امسال، روی دست دامدار مانده است.»

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از کاهش مصرف گوشت و پروتئین حیوانی در ایران به دلیل افزایش قیمت آنها منتشر شده است. میزان عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی ایران، در مرداد امسال، با رشد ۴۳ درصدی نسبت به مرداد پارسال، به ۵۲ هزار و ۸۰۰ تن رسید و رییس شورای تامین دام ایران پیش‌بینی کرده برای نخستین بار، در نیمه دوم امسال، عرضه گوشت قرمز نسبت به مصرف آن پیشی بگیرد.

مردم ایران به دلیل گرانی گوشت، برخی مواد پروتئینی دیگر را جایگزین گوشت کرده‌اند. فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران گفته است آمارها نشان می‌دهد سرانه مصرف تخم‌مرغ در سال گذشته به ۲۲۶ عدد تخم‌مرغ برای هر نفر افزایش یافته است.

همچنین رییس انجمن تغذیه ایران نیز با اشاره به گران شدن قیمت گوشت و وضعیت اقتصادی کشور از مردم خواسته است پروتئین‌های گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی کنند.

دولت در زمینه افزایش قیمت گوشت و لبنیات، انگشت اتهام را به سوی دلالان نشانه رفته است. وزارت کار و رفاه‌ اجتماعی، اعلام کرده شکاف بین دو قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده در کالاهایی همچون شیر و گوشت، عمدتا ناشی از هزینه‌های واسطه‌گری، حمل‌و‌نقل و بسته‌بندی است و این افزایش قیمت، سود لازم را برای تولیدکنندگان اصلی نداشته است.

این در حالی است که محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به «قیمت بین‌المللی ۵ تا ۶ دلار» برای هر کیلو گوشت، گفته است مصرف‌کنندگان ایرانی گوشت را با قیمتی بیش از قیمت بین‌المللی می‌خرند و سیاست دولت برای تعیین «قیمت تنظیم بازاری» برای نهاده‌های دامی نادرست و بی‌تاثیر بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید