سازمان اطلاعات خارجی آمریکا «سیا» در پیغامی فوق‌ محرمانه به جاسوسان خود در سراسر جهان هشدار داده که ایران و چین، از طریق هک کردن مخازن اطلاعاتی این سازمان، بسیاری از مخبرهای سیا را کشته، اسیر گرفته یا به جاسوس دوجانبه تبدیل کرده‌اند.

به گزارش «دیلی میل»، سه‌شنبه ۵ اکتبر ۲۰۲۱، در این پیغام فوق‌ محرمانه، سیا گفته که مرکز ضدجاسوسی این سازمان، با بررسی موارد بسیاری طی چند سال اخیر، پی برده که ایران و چین از طریق «اسکن بیومتریک»، «تشخیص چهره»، و «هوش مصنوعی» توانسته‌اند افسران سیا را ردیابی و سیستم ارتباطات طبقه‌بندی‌شدهٔ این آژانس را هک کنند.

سیا در این پیغام جاسوسان آمریکایی را به دلیل «بی‌احتیاطی»، «اعتماد بیش از حد به منابع»، «دست کم گرفتن سازمان‌های ضداطلاعاتی کشورهای متخاصم»، «ترجیح مأموریت بر امنیت»، و «حرکت سریع بدون توجه کافی به خطرات احتمالی» توبیخ کرده است.

به گزارش این روزنامه، برخی از مقامات ارشد امنیتی آمریکا بر این باورند که آمریکایی‌های فراری اطلاعاتی را در اختیار سازمان‌های ضدجاسوسی کشورهای متخاصمی مثل ایران و چین قرار داده‌اند که می‌تواند در افشای اطلاعات مخبران سیا کمک کند.

برای مثال، مونیکا اِلفرید ویت، گروهبان سابق نیروی هوایی آمریکا که به ایران گریخته است، در سال ۲۰۱۹ به انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به رژیم ایران متهم شد.

گمان می‌رود که دستگاه امنیتی ایران بر مبنای اطلاعات دریافتی از ویت محمود موسوی مجد را دستگیر کرده باشد. موسوی مجد در سال ۲۰۲۰ به خبرچینی از نیروهای نظامی ایران در سوریه برای آمریکا و اسرائیل متهم شد.

وی همچنین متهم به جاسوسی از قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران شد، که در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در اوایل سال ۲۰۲۰ در حوالی بغداد به قتل رسید.

دادگاه انقلاب بعد از آنکه موسوی مجد را متهم به دریافت پول از سیا و موساد به منظور خبرچینی کرد، حکم اعدام وی را صادر نمود، و این مترجم سابق چندی بعد در ایران اعدام شد.

به گفته «دیلی میل»، مجموع این یافته‌ها باعث شد تا سیا برای مدتی «جاسوسی انسانی» از ایران و چین را متوقف کرده و نحوه ارتباط خود با مخبرانش در سراسر جهان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید