به گزارش CNN فارسی ، وزیر خارجه عربستان روز شنبه گفت که بحران اخیر با لبنان ریشه در ساختار سیاسی لبنان دارد که سلطه گروه مسلح حزب الله مورد حمایت ایران را تقویت می کند و به بی ثباتی منطقه ادامه می دهد. ….
ایران و عربستان، قدرت‌های مسلمان شیعه و سنی در خاورمیانه، سال‌ها رقیب یکدیگر بوده‌اند، اما آنها در سال جاری مجموعه‌ای از گفتگوها را به امید کاهش تنش‌ها آغاز کردند.
شاهزاده فیصل گفت ما تاکنون ۴دور گفتگو داشته‌ایم. گفتگوها صمیمانه است، اما همچنان در یک مسیر مقدماتی باقی مانده است.
وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که آیا دور دیگری از مذاکرات انجام خواهد شد، گفت: هیچ برنامه ای در نظر گرفته نشده، “اما ما آماده ادامه گفتگو هستیم”.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها، تهران و ریاض درباره چگونگی پایان دادن به درگیری‌های ۷ساله در یمن که ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر در معرض خطر گرسنگی هستند، درگیر شده‌اند.
این جنگ همچنین روابط بین ریاض و متحد سنتی اش واشنگتن را تیره کرده، زیرا پرزیدنت بایدن، پایان دادن به جنگ را اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است.
منابع به رویترز گفتند که در مواجهه با فشار شدید ایالات متحده برای پایان دادن به محاصره بنادر یمن که دشمنان حوثی آن می گویند مانعی برای مذاکرات آتش بس است، پادشاهی به دنبال کمک واشنگتن برای تقویت دفاع خود است.
فیصل بن فرحان افزود “بنابراین من با این توصیف (روابط تیره) مخالفم. من فکر می کنم وقتی صحبت از یمن می شود، ما با ایالات متحده در یک صفحه هستیم، هر دو از آتش بس جامع حمایت می کنیم، هر دو از یک روند سیاسی برای حل مناقشه حمایت می کنیم.
من فکر می‌کنم واضح است که پادشاهی به آتش‌بس متعهد است و این به حوثی‌ها بستگی دارد که پای آنی بیایند و ما هیچ بحثی از قابلیت‌های دفاعی خود را به یک آتش‌بس مرتبط نخواهیم کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید