به گزارش CNN فارسی، این روزنامه آمریکایی روز یکشنبه ۱۵ اسفند گزارش داد که مقام‌های آمریکایی دریافته‌اند روسیه که از حدود هفت سال پیش در سوریه حضور نظامی دارد، در روزهای اخیر اقدام به اجیر کردن جنگ جو در آن کشور کرده است.

وال‌استریت ژورنال به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داده که روسیه امیدوار است تجربه جنگ شهری این نیروها به تصرف کی‌یف و وارد کردن ضربه ویرانگر به دولت اوکراین کمک کند.

این روزنامه به نقل از کارشناسان نوشته است که اقدام اخیر روسیه نشانه‌ای مبنی بر تشدید درگیری‌ها در اوکراین است.

مشخص نیست که تاکنون چه تعداد جنگجو در سوریه توسط روسیه اجیر شده‌اند اما به نوشته وال‌استریت ژورنال، شماری از آنان در حال حاضر به روسیه منتقل شده و برای اعزام به اوکراین آماده می‌شوند.

مقام‌های آمریکایی در پاسخ به این روزنامه حاضر نشدند جزییات بیشتری درباره این نیروهای اجیر شده توسط روسیه ارائه دهند یا ارزیابی خود را از میزان اهمیت این اقدام مسکو ابراز دارند.

به نوشته روزنامه‌ای محلی در دیرالزور سوریه، مسکو به هر یک از این جنگجویان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای اعزام به اوکراین و کار به عنوان محافظ طی شش ماه پیشنهاد کرده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از رمضان قدیروف، رهبر چچن و متحد پوتین، از حضور نیروهای چچنی در اوکراین خبر داده بودند.

با این حال شماری از شهروندان خارجی نیز برای مقابله با حمله روسیه به نیروهای اوکراینی پیوسته‌اند و چند روز پیش ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، از اعلام آمادگی ۱۶ هزار داوطلب خارجی برای حضور در «لژیون بین‌المللی» در این کشور خبر داد.

وال‌استریت ژورنال به نقل از کارشناس یک اندیشکده در واشینگتن به خطرات اقدام روسیه در «بین‌المللی کردن» جنگ اوکراین اشاره کرده و نوشته است حضور جنگجویان خارجی به نفع یکی از طرف‌ها در اوکراین می‌تواند این کشور را به مرکز جذب جدید این نوع جنگجویان تبدیل کند.

روسیه پس از هفته‌ها تحرکات نظامی در مرزهای اوکراین و در عین حال تکذیب تمایل برای حمله به اوکراین، سرانجام پنجم اسفندماه به همسایه خود حمله کرد و در حال حاضر در پانزدهمین روز از این جنگ، بخش‌هایی از شمال، شرق و جنوب این کشور را زیر آتش قرار داده است.

تاکنون حدود یک و نیم میلیون شهروند اوکراینی، عمدتا زنان و کودکان، از این کشور گریخته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید