به گزارش CNN فارسی، گزارش تحقیق و تفحص کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان و زیر مجموعه‌های آن یک هفته پیش در دستور کار قرار گرفت و پس از تصویب به قوه قضائیه فرستاده شد.

بر پایه این گزارش که با بررسی ۳۰۰ هزار سند انجام و نتایج آن در نزدیک به ۳۰۰ صفحه تنظیم شده در فعالیت‌های این مجتمع در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ تخلف‌های فراوانی کشف شده است.

عضو هیئت تحقیق و نماینده فسا در مجلس روز یک‌شنبه، ۳۰ مرداد به خبرگزاری ایرنا گفت، به ابهام‌ها و تخلف‌هایی که مستندات آن در این تحقیق ارائه شده، در شعبه خاصی از قوه قضائیه رسیدگی می‌شود.

حجت‌الله فیروزی افزود، اگر تخلف‌ها محرز شود افراد متهم احضار، بازجویی، بازپرسی می‌شوند و محاکمه آنها در دستور کار دادگاه قرار می‌گیرد.

ممنوع‌الخروجی متهمان با تصمیم قضائی

نماینده فسا گفت: «این گزارش تازه به قوه قضائیه ارسال شده و اگر اتهامی متوجه شخص باشد، دستگاه قضا مانع خروج متهمین این پرونده از کشور می‌شود.»

مجمع فولاد مبارکه بزرگترین واحد تولیدی به ظاهر خصوصی ایران محسوب می‌شود اما بسیاری از مدیران ارشد آن در دوره تحقیق مقام‌های ارشد دولت دوم حسن روحانی بوده‌اند.

صنعت فولاد از صنایع مادر به شمار می‌رود و این حکم درباره فولاد مبارکه نیز که مواد اولیه بیش از سه هزار کارخانه و واحد تولیدی را تامین می‌کند صادق است.

مجتمع فولاد مبارکه که در ۷۵ کیلومتری جنوب غرب اصفهان قرار دارد ۱۱ دوره جایزه تعالی سازمانی و در سال‌های ۹۱ و ۹۳ تندیس زرین این جایزه را نصیب خود کرد.

با این حال این مجتمع از سال ۹۷ با مشکلات فراوانی روبرو شد که مطابق تحقیق مجلس سوء‌مدیریت، به کارگیری افراد غیرمتخصص به خاطر روابط و تبانی و فساد در خریدها و قراردادها از علت‌های اصلی آن بوده است.

تخلف، یک سوم بیش از سود سالانه

بنابر گزارش‌ها سود خالص شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۹ نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که حدود یک سوم کمتر از تخلف‌هایی است که در گزارش مجلس مجموع آن نزدیک به ۹۲ هزار میلیارد تومان ذکر شده است.

هیئت تحقیق و تفحص تخلف‌های کشف شده در عملکرد مجتمع فولاد مبارکه را در پنج سرفصل “منابع انسانی و استخدام، خرید و قراردادها، تولید و فروش، مسئولیت‌های اجتماعی و حقوقی و مدیریتی و پرداخت‌های غیرمتعارف” دسته بندی کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در دوره‌ای که تحقیق درباره آن انجام شده حمیدرضا عظیمیان بود. خبرگزاری فارس می‌گوید، به کارگیری عظیمیان، که آن زمان بازنشسته بود به رغم قانون منع استخدام بازنشستگان و با حمایت معاون اول و رئیس دفتر حسن روحانی رئیس جمهوری پیشین انجام شده است.

ریخت و پاش‌های میلیاردی میان نهادهای غیرمرتبط

ناصر موسوی لارگانی، بانی طرح تحقیق و نماینده فلاورجان در مجلس هم عظیمیان را به ارتکاب تخلف‌های گسترده از جمله از طریق استخدام صوری نزدیکان خود و برخی مقام‌های دولتی با حقوق‌های نجومی متهم کرده است.

این احتمال منتفی نیست که تاکید بر نام برخی از شخصیت‌های دولت قبلی در پرونده فولاد مبارکه با انگیزه سیاسی و جناحی انجام شود، اما واقعیت این است که ساختار نظام جمهوری اسلامی چنان غرق فساد سیستماتیک شده که در هر گوشه می‌توان نقش وابستگان به همه جناح‌ها در رانت و فساد را مشاهده کرد.

در تحقیق و تفحص از مجتمع فولاد مبارکه رد پرداخت‌های میلیاردی به نهادها و دستگاه‌های غیرمرتبط با فعالیت‌های این شرکت نیز آشکار شده که این مسئله نیز نه تازه است نه منحصر به یک جناح.

مطابق این تحقیق، فولاد مبارکه میلیاردها تومان از جمله به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، دفاتر ائمه جمعه، حوزه علمیه، اداره اطلاعات سپاه، نیروی انتظامی و سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان، وزارت دفاع، بسیج، بنیاد بین‌المللی غدیر و دادگستری استان پرداخت کرده است.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

در گزارش مجلس همچنین به پرداخت‌های هنگفت این شرکت برای “جریان‌سازی رسانه‌ای” و پوشش فعالیت‌های آن و نشان دادن تعارض تحقیق و تفحص با اهداف اشتغالزایی اشاره شده است.

تحریم‌های آمریکا و معضلات زیست محیطی

تیرماه ۹۹ وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شرکت صنایع فلزی ایران، از جمله پنج شرکت وابسته به فولاد مبارکه را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

فولاد مبارکه دو سال پیشتر نیز به اتهام ارتباط با سازمان بسیج و تامین مالی شبه‌نظامیان مرتبط به جمهوری اسلامی تحریم شده بود.

نام مجتمع عظیم فولاد مبارکه در سال‌های اخیر با معضلات زیست محیطی نظیر آلودگی هوا، استفاده بیش از ظرفیت از منابع آبی، استفاده از برخی مواد آلاینده و غیراستاندارد، آلوده کردن زمین‌های کشاورزی و به خطر انداختن سلامت شهروندان منطقه نیز مطرح بوده است.
شرکت آبفای اصفهان چند سال پیش آماری منتشر کرد که مطابق آن میزان مصرف آب کارخانه فولاد حدود پنج و نیم درصد مصرف آب کل شهر اصفهان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید