به گزارش CNN فارسی آقای دی کلرک که نقش مهمی در گذار آفریقای جنوبی از دوران آپارتاید به دموکراسی داشت، به گفته یک سخنگوی بنیاد او از یک سال پیش به بیماری سرطان مبتلا بوده است.

او از دسامبر سال ۱۹۸۹ تا ماه مه ۱۹۹۴ رئیس جمهور آفریقای جنوبی بود.

در سال ۱۹۹۰، او نلسون ماندلا، از رهبران نهضت برابری نژادی در آفریقای جنوبی را از زندان آزاد کرد. آقای ماندلا در رای‌گیری در سال ۱۹۹۴ به عنوان رئیس جمهور آفریقای جنوبی انتخاب شد.

آقای دی کلرک و نلسون ماندلا به دلیل “معجزه” انتقال قدرت از حکومت سفید پوست آپارتاید در این کشور که بدون خشونت روی داد به طور مشترک جایزه نوبل صلح را در سال ۱۹۹۳ دریافت کردند.

با این حال، نقش او در گذار به دموکراسی همیشه به شدت مورد مناقشه بوده است.

در بیانیه بنیاد اف دبلیو دی کلرک، که امروز، پنجشنبه ۱۱ نوامبر منتشر شده، آمده: “در نخستین ساعات بامداد امروز، اف دبلیو دی کلرک، رئیس جمهور پیشین، در پی مبارزه با بیماری سرطان مزوتلیوما (نوعی سرطان ریه بدخیم) در آرامش در خانه خود در شهر کیپ‌تاون درگذشت.”

بر اساس این بیانیه در ماه ژوئن امسال بیماری سرطان او که به بافتهای ریه را درگیر میکند، تشخیص داده شده بود.

آقای دی کلرک در ماه مارس سال ۱۹۳۶ در شهر ژوهانسبورگ به دنیا آمده بود.

او پیش از اینکه در فوریه سال ۱۹۸۹ رهبری حزب ناسیونالیست را از پیتر ویلم بوتا بگیرد، سال‌های به عنوان وکیل و وزیر کار کرده بود.

سال بعد از آن او ممنوعیت فعالیت احزاب از جمله حزب کنگره ملی آفریقا که ماندلا از رهبرانش بود را لغو کرد. اقدامی که زمینه را برای تشکیل اولین حکومت چند نژادی مبتنی بر دموکراسی در آفریقای جنوبی فراهم کرد و پس از انتخابات چند حزبی که در سال ۱۹۹۴ برگزار و نلسون ماندلا رئیس جمهور شد، او یکی از دو معاون رئیس جمهور کشور شد.

در سال ۱۹۹۶ پس از اختلافات شدید بر سر شکل آینده حکومت، دولت را ترک کرد.

با این همه نقش او در صحنه سیاسی آفریقای جنوبی همیشه مناقشه برانگیز بوده است.

بسیاری از سیاهان در آفریقای جنوبی به خاطر اینکه او در دوران ریاست جمهوری اش نتوانسته مانع خشونت‌ها علیه سیاهپوستان شود، از او انتقاد می‌کنند و از سوی دیگر سفید پوستان متعصب هم تلاش‌های او را برای پایان دادن به حکومت آپاراید، خیانت می‌دانند.

سال گذشته او درگیر جنجالی شد و متهم شد که سعی در کم اهمیت جلو دادن بررسی جدی دوران آپارتاید را داشته است.

او در سال ۲۰۲۰ از اینکه آپارتاید را جنایت علیه بشریت بخواند، خودداری کرد، اظهارنظری که با انتقادهای زیادی رو به رو شد.

اندرو هاردینگ، خبرنگار بی‌بی‌سی در آفریقا می‌گوید که دی کلرک از بابت اینکه بخشی از آپارتاید بوده عذرخواهی کرد اما تا زمان مرگش، حاضر نشد که بپذیرد که اقدامات رژیم آپارتاید در برخورد با میلیون‌ها سیاهپوست آفریقای جنوبی که شهروندان درجه دوم محسوب می‌شدند و محدود کردن آنها از حق تحصیل و حتی تبعید آنها از وطن جنایت علیه بشریت بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید