به گزارش CNN فارسی، روزنامه سوئدی اکسپرسن گزارش داد که این دو برادر در ایران متولد شده‌اند، اما در کودکی به سوئد آمدند و متهم‌اند که از مارس ۲۰۱۱ تا زمان دستگیریشان در سال گذشته میلادی، جاسوسی می‌کردند.

با این حال، این روزنامه تاکید کرد که هنوز مشخص نیست آیا این دو اطلاعاتی را به نیروهای اطلاعاتی ایران یا طرف دیگری داده‌اند یا نه.

بر اساس این گزارش، برادر بزرگتر به عنوان بازپرس کار می‌کرد و مدتی نیز در پلیس امنیت و همچنین برای سرویس اطلاعات نظامی سوئد هم فعالیت کرده است.

به نوشته این روزنامه، این مرد به بر زبان فارسی تسلط داشته است.

همچنین، برادر کوچکتر او برای مدت کوتاهی برای پلیس امنیت سوئد کار می‌کرد، اما مشخص نیست که آیا این دو برادر در یک دوره زمانی در پلیس امنیت سوئد فعالیت داشتند یا نه.

این دو برادر که اکنون در بازداشت به سر می‌برند، اتهام‌های وارده را رد کرده‌اند.

یکی از اعضای نیروهای مسلح سوئد که نامش فاش نشده نیز در جلسه محاکمه حضور خواهد داشت. گفته می‌شود که او با فعالیت برادر بزرگتر مرتبط است.

هنوز مقام‌های قضایی سوئد اطلاعاتی را درباره پرونده این دو منتشر نکرده‌اند، اما هم دادستان‌ها و هم وکلای این دو برادر که به دادگاه استکهلم فراخوانده شده‌اند، تایید کردند که این دو برادر به دلیل اتهام‌های جاسوسی محاکمه خواهند شد.

روابط ایران و سوئد در سال‌های اخیر به دلیل زندانی بودن احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی در تهران به اتهام جاسوسی و صدور حکم اعدام برای او و همچنین برگزاری دادگاه حمید نوری، معاون دادیار سابق زندان گوهردشت در سوئد به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی زندان‌های ایران در سال ۶۷، پرتنش شده است.

چندی پیش، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت یک تبعه سوئد در ایران به اتهام جاسوسی خبر داد و اعلام کرد که این تبعه با افراد «مظنون اروپایی و غیر اروپایی» در ایران ارتباط داشته است.

اما یکی از سخنگویان وزارت خارجه سوئد اعلام کرد گزارش وزارت اطلاعات درباره بازداشت یک شهروند سوئدی، مربوط به دستگیری یک تبعه حدودا ۳۰ ساله است که این کشور اروپایی در اردیبهشت ماه خبر بازداشت او را تایید کرده بود.

در اواسط اردیبهشت ماه و یک هفته پس از هشدار سوئد به شهروندانش در مورد سفر به ایران، رسانه‌های این کشور از دستگیری یک گردشگر سوئدی هنگام خروج از ایران خبر دادند.

این بازداشت همزمان با ورود دادگاه استکهلم سوئد به مرحله صدور حکم برای حمید نوری انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید