به گزارش CNN فارسی ، دولت هند در پیامی به شرکت استارلینک ایلان ماسک، از آن‌ها درخواست کرده قبل از اینکه شروع به ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در این کشور کنند؛ مجوز بگیرند.

دپارتمان مخابرات هند که زیرمجموعه وزارت ارتباطات این کشور است؛ در بیانیه مطبوعاتی که روز جمعه منتشر شد؛ از استارلینک خواست فروش خدمات اینترنت ماهواره‌ای را در این کشور تا زمانی که مجوزهای لازم را دریافت کنند؛ متوقف کند. دپارتمان مخابرات هند از استارلینک خواسته فورا به این درخواست رسیدگی کنند.

این دپارتمان به طور مشابهی به کاربران اینترنت و مردم توصیه کرده است فعلا اینترنت استارلینک را خریداری نکنند. هم‌اکنون، کاربران هندی می‌توانند به وب‌سایت استارلینک که زیرمجموعه شرکت اسپیس‌ایکس است؛ مراجعه کرده و سرویس اینترنت ماهواره‌ای این شرکت را با قیمت ۹۹ دلار ماهیانه پیش خرید کنند.

البته، باید کیت تجهیزات استارلینک شامل دیش ماهواره‌ای، پایه، منبع تغذیه، روتر، کابل‌ها و غیره را نیز به قیمت ۴۹۹ دلار خریداری کنند.

در بیانیه دپارتمان مخابرات هند آمده است:

«برای ارائه خدمات مبتنی بر ماهواره در هند، باید مجوزهای مورد نیاز از وزارت ارتباطات دولند هند دریافت شود. بدین‌وسیله به اطلاع عموم مردم می‌رسد که شرکت مذکور هیچ‌گونه مجوزی برای ارائه خدمات اینترنتی مبتنی بر ماهواره‌ای که در وب‌سایت مورد نظر ثبت‌نام می‌شود؛ دریافت نکرده است.

 

در ادامه این بیانیه آمده است که دولت هند از شرکت استارلینک درخواست کرده چارچوب‌های قانونی این کشور برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای را رعایت کند و به صورت فوری از ثبت‌نام کاربران هندی تا زمان اخذ مجوز و طی کردن مراحل قانونی، جلوگیری کند.

برنامه ویژه استارلینک برای مناطق روستایی هند

شرکت استارلینک هنوز موضوع رسمی در ارتباط با این بیانیه دولت هند اعلام نکرده است و فقط به رویترز گفته «فعلا هیچ نظری ندارد.»

استارلینک در اوایل این ماه توسط مدیر استارلینک هند خود پیامی فرستاده بود که هنوز در حال دریافت مجوزها برای ارسال استارلینک به هند هستند. پیش‌تر نیز گفته شده بود تا دسامبر ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۰۰ هزار کیت استارلینک برای کشور هند ارسال می‌شود که ۱۶۰ هزار کیت برای مناطق روستایی است.

شرکت استارلینک برنامه ویژه‌ای برای توسعه اینترنت در مناطق روستایی کشور هند دارد و به همین خاطر هم در پی تاسیس یک شعبه اختصاصی استارلینک در این کشور است و یک مدیر ویژه برای این منطقه تعیین کرده است.

آن‌طور که به نظر می‌رسد؛ استارلینک نخواسته دولت هند را دور بزند و بدون اخذ مجوز، سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه بدهد یا عدم دریافت مجوز را پنهان کند ولی توقع نداشته که دولت هند تا این حد جدی و خشن برخورد کند. استارلینک پیش‌سفارش‌های زیادی از کاربران هندی دریافت کرده و از این بابت بسیار خوشحال بود.

دولت هند هم به استارلینک نگفته است که حق فروش اینترنت ماهواره‌ای ندارید؛ فقط به آن‌ها می‌گوید قوانین این کشور را رعایت کرده و باید ابتدا مجوزهای لازم را اخذ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید