به گزارش CNN فارسی ، این روزنامه روز پنجشنبه به نقل از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا نوشت که دولت بایدن در پی تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران است.

بنابر این گزارش، یک هیات ارشد دیپلماتیک آمریکا هفته آینده به امارات متحده عربی می‌رود تا به شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی درباره خطر شدید ادامه تجارت‌‌ با ایران هشدار دهد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال ، ریاست این هیات با آندریا گاکی، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک)، است.

همچنین به گزارش واشینگتن فری‌بیکن، در بودجه نظامی ۲۰۲۲ آمریکا بندی گنجانده شده که دولت جو بایدن را ملزم می‌کند در ازای رفع احتمالی هر یک از تحریم‌های ایران به کنگره توضیح دهد.

این خبرها در حالی منتشر شده که روز پنجشنبه مذاکرات احیای برجام در وین از سر گرفته شد و علی باقری، رییس تیم مذاکره اتمی ایران، با روسای هیات‌های چین و روسیه دیدار کرد.

همچنین قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه برگزار شود.

هفتمین دور مذاکرات وین که نخستین مذاکرات هسته‌ای در دولت ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود، جمعه هفته گذشته بدون نتیجه در وین پایان یافت.

رییس جمهور فرانسه مذاکرات هفته گذشته را ناموفق خواند و دیپلمات‌های اروپایی نیز اعلام کردند از پیشنهادات ایران ناامید و نگران شده‌اند.

علی باقری گفته بود که قرار شده هیات‌های گروه ۱+۴ برای مشورت با مقامات کشورهای خود درباره پیشنهادهای جمهوری اسلامی در قالب دو سند «لغو تحریم‌ها» و «مسائل هسته‌ای» به کشورهای خود بازگردند.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی خبر داد که شامگاه چهارشنبه در تماس تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان این « پیام ضروری» را به او منتقل کرد که «برای احیای توافق باید در مذاکرات بسیار سریع‌تر باشیم».

روز چهارشنبه همچنین لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، از ایران خواست به پایبندی به برجام برگردد و هشدار داد این «آخرین شانس» ایران برای چنین کاری است.

از سوی دیگر بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، و داوید برنه‌عا، رییس موساد، به واشینگتن سفر کرده‌اند تا در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای به مقامات آمریکایی تاکید کنند که برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی، فشارها باید بر ایران افزایش یابد.

به گفته یک مقام آمریکایی، انتظار می‌رود وزیران دفاع دو کشور درباره برگزاری مانورهای نظامی با هدف آمادگی برای «حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران» نیز رایزنی کنند تا اگر دیپلماسی شکست خورد، به عنوان آخرین حربه مورد استفاده قرار گیرد.

از سوی دیگر، شبکه کان اسرائیل گزارش داد که نیروی هوایی این کشور در بهار آینده به منظور شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، رزمایش گسترده‌ای را بر فراز دریای مدیترانه برگزار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید