به گزارش CNN فارسی ، ایالات متحده درخواست اسرائیل برای تحویل زودهنگام دو فروند هواپیمای سوخت‌رسان، که در صورت اجرایی شدن طرح حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای تسلیحاتی ایران مورد نیاز خواهد بود، را رد کرد.

به گزارش «جروزالم پست»، دوشنبه ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱، در ماه اکتبر سال جاری منابعی در وزارت دفاع اسرائیل اعلام کردند که فرماندهان نیروی هوایی اسرائیل خواستار تحویل زودهنگام چهار فروند تانکر هوایی KC-46 از ایالات متحده شده بودند. آنها درخواست کردند که دو تانکر بلافاصله و دو تای دیگر ظرف دو تا سه سال آینده تحویل داده شود.

وزارت خارجه ایالات متحده فروش احتمالی هشت فروند تانکر هوایی KC-46 و تجهیزات مربوطه به اسرائیل را به ارزش تخمینی ۲٫۴ میلیارد دلار در ماه مارس گذشته تایید کرد. این اولین باری است که واشینگتن اجازه خرید تانکرهای جدید را به اسرائیل می‌دهد.

تانکرهای KC-46 قرار است جایگزین تانکرهای «رام» (بوئینگ ۷۰۷) شوند که حدود شصت سال سن دارند. تانکرهای جدید KC-46می‌توانند از طریق لوله ۵۵ فوتی خود، به جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های در حال پرواز با حجم ۱۲۰۰ گالن در دقیقه سوخت‌رسانی کنند. این تانکرها همچنین می‌توانند با استفاده از امکانات روی بال خود، به سه جت در عرض سه تا چهار دقیقه سوخت‌رسانی کنند.

با برد ۱۱۸۳۰ کیلومتر، و با قابلیت سوخت‌رسانی در آسمان به بیش از ۶۴ نوع مختلف هواپیما، این تانکرهای جدید برای حمله احتمالی اسرائیل به ایران حیاتی هستند، چرا که برای انجام این مأموریت، هواپیماهای اسرائیلی باید مسافتی بیش از دو هزار کیلومتر را در مسیر رفت و برگشت پرواز کنند.

اسرائیل قرار بود تا اواخر سال ۲۰۲۳ دو فروند از این تانکرهای ساخت کمپانی «بوئینگ» را دریافت کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل، طی آخرین سفر خود به آمریکا، خواستار این شد که دو فروند از هشت تانکر هوایی طی یک سال آینده تحویل داده شود.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در جریان سفر اخیر خود به ایالات متحده، مقامات آمریکایی را در جریان «ضرب‌الاجل» اسرائیل برای تکمیل مقدمات حمله به تاسیسات هسته‌ای تسلیحاتی ایران قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید